اعتراض مشتریان رامک خودرو به یک شاهکار جدید

متقاضیانی که در سال 96 در شرکت رامک خوردو تیوولی پیش فروشی خریده اند، تاکنون نه تنها خودروی خودروی تحویل نگرفته اند، بلکه به گفته نمایندگی این شرکت در زمان دریافت بیش از 50 میلیون تومان هزینه جدید به آن ها تحمیل می شود.
اعتراض مشتریان رامک خودرو به یک شاهکار جدید

به گزارش صنعت نویس،  پس از اینکه شرکت هیوندای از تحویل قطعات به تولیدکننده داخلی برای مونتاژ خودروی الانترا سرباز زد، نگرانی به دیگر مشتریان خودروهای کره ای در ایران منتقل شد. به گونه ای که یکی از مشتریان خودروی تیوولی در تماس با خبرنگار موج اعلام کرد؛ در اردیبهشت 96 در پیش فروش خودروی تیوولی ثبت نام کرده و با وجود پرداخت هزینه هنوز موفق به تحویل خودرو نشده و همواره شرکت تحویل آن را به تعویق می اندازد.
این مشتری در اردیبهشت ماه سال 96، اقدام به خرید یک دستگاه خودروی تیوولی بر اساس کد طرح فروش به شماره 95101 به صورت نقدی، با قرار تحویل 120 روز کاری (حدوداً نیمه دوم مهرماه 96 زمان تحویل) و با مبلغ 999 میلیون ریال نموده است، این شرکت به تعهدات خود پایبند نبوده و با عدم پاسخگویی به مشتریان خود بابت تاخیرات بیش از حد خود در تحویل خودروهای پیش فروش شده این مشتریان را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است. این مشتری در پاییز سال 96 طی دعوت نامه تکمیل وجه، در بازه مقرر نسبت به تکمیل وجه اقدام کرد ولی تا کنون -تیرماه 97- نه خبری از خودرو است نه کسی پاسخ مشخصی به وضعیت پیش آمده می دهد. 

مدارک رامک

در دعوتنامه تکمیل وجه مبلغ 59 میلیون ریال مازاد بر قرارداد از سوی رامک خودرو طلب شده این در حالیست که در دعوتنامه درج شده بود وفق بند 7 قرارداد بابت افزایش برخی هزینه ها این وجه دریافت می گردد.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه در مفاد دعوتنامه درج شده که خودوری تحویلی مدل 2018 خواهد بود و اینکه مطابق با محاسبات صورت گرفته بر اساس بند 2 دعوتنامه، سود مشارکت و دیرکرد تا اوایل بهمن ماه 96 در نظر گرفته شده است؛ وفق بند 3 دعوتنامه، بطور قطع عنوان شده است که خودرو حداکثر تا بیست روز پس از تاریخ فوق الذکر، یعنی تا پایان بهمن ماه سال96 تحویل مشتری می شود؛ با عنایت به توضیحات فوق، این مشتری با توجه به شرایط مندرج در قرارداد به تعهدات خود عمل کرده ولی خبری از تحویل خودرو از سمت شرکت رامک خودرو نیست! و طبق صحبت های شنیده شده شرکت رامک هزینه های مازادی برای تحویل خودرو از مشتری دریافت خواهد کرد.

مدارک رامک

با پیگیری های صورت گرفته از نمایندگی شرکت رامک و کارشناسان فروش آن شرکت، خبرهایی مبنی بر مشخص شدن وضعیت تحویل این خودروها در شهریور سال 97 (یعنی بالغ بر یکسال و نیم پس از زمان ثبت نام) شنیده می شود، این در حالیست که حتی زمان تحویل خودرو بطور قطع شهریورماه اعلام نشده و شرکت هر ماه وعده تحویل خودرو را در ماه های آینده به مشتریان می دهد.
در ادامه فرایند فرسایشی تحویل خودرو توسط رامک خودرو، عاملین فروش این شرکت اعلام کردند که مبالغ دیگری نیز علاوه بر وجوه پرداخت شده قبلی، مجددا دریافت خواهد شد. 
این در حالی است که این تاخیر و طبق گفته رامک افزایش برخی هزینه ها به دلیل کوتاهی این شرکت در تحویل خودرو در زمان مقرر بوده و اگر هزینه ای متحمل قرارداد شود (با توجه به تاخیر شرکت در تحویل خودرو به مشتری و عدم انجام تعهدات شرکت رامک) انتظار می رود که رامک آن هزینه ها را متقبل شده و هزینه ای بر دوش مشتری قرار نگیرد.
خبرنگار موج برای پیگیری این موضوع با مسئولان فروش و امور مشتریان این شرکت تماس گرفت تا جزئیاتی از وضعیت واردات و تحویل این خودرو به دست آورد.
طی تماس موج با شرکت رامک خودرو، در حال حاضر این شرکت هیچ گونه ثبت نام جدیدی برای پیش فروش خودروی تیوولی از شرکت کره ای سانگ یانگ انجام نمی دهد و هیچکدام از ثبت نام کننده های این خودرو در سال 96 خودرویی تحویل نگرفته اند و آخرین تحویل مربوط به اسفند 95 بوده است.
یکی از کارشناسان فروش شرکت رامک خودرو اعلام کرد: در اواسط تیر ماه چگونگی تحویل خودروهای پیش فروش شده اعلام می شود، اما از آنجایی که قیمت این خودرو به بیش از 200 میلیون تومان رسیده و دولت نیز تاکنون دلار 4200 تومانی به واردکننده های خودرو تخصیص نداده است، در زمان تحویل قیمت خودرو ها براساس قیمت تمام شده واردات محاسبه می شود و احتمالا هزینه مازادی بین 40 تا 50 میلیون تومان از مشتریان دریافت خواهد شد.
شرکت سانگ یانگ یک شرکت کره ای است که محصول تیوولی را به صورت کامل(CBU) به ایران صادر می کند و به گفته مسئول فروش شرکت رامک، این شرکت کره ای برای صادرات خودرو به شکل (CBU) به ایران مشکلی ندارد، اما پس از آغاز تحریم های آمریکا شرکت های کره ای برای صادرات قطعات منفصله(CKD) محدودیت خواهند داشت.

 

منبع:فصل تجارت

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

اینجانب نیز از ثبت نام کنندگان تیولی در اردیبهشت 96 بوده و شرایطی کاملا مشابه متقاضی فوق دارم. عرض بنده نیز اینست که هر گونه اضافه بهایی که با توجه به شرایط کنونی به ماشین تحمیل شده است بر عهده رامک خودرو خواهد بود، زیرا مسبب اصلی تاخیر ایجاد شده از اردیبهشت 96 تا زمستان 97 خود شرکت می باشد. رامک خودرو عمدا و علی رغم دریافت کامل پول (حتی اضافه بر قرارداد اولیه) در آذر ماه 96 ، هیچ اقدامی در جهت ثبت سفارش و حمل خودرو ها از کشور کره ننموده و با سوء استفاده از پول دریافتی از مشتریان خود، آنها را دچار مشکلات مضاعف نموده است.

افزودن نظر جدید