اظهارات نامزد ریاست سیا درباره ایران و برجام

شب گذشته نامزد تصدی ریاست سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در کنگره حاضر شد و ضمن تشریح برنامه ها، دیدگاه خود درباره ایران و برجام را نیز بیان کرد.

به گزارش مهر، کمیته اطلاعات سنا شب گذشته میزبان «مایک پمپئو» نامزد ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود.

وی در این جلسه علاوه بر آنکه تروریسم، روسیه، چین و کره شمالی را بزرگترین تهدیدات پیش روی آمریکا دانست اظهاراتی را نیز درباره ایران و برجام داشت.

اطلاع رسانی دقیق درباره برجام

مایک پمپئو می‌گوید که براطلاع‌رسانی دقیق به سنا در مورد اجرای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام متمرکز خواهد بود. وی این سخنان را در جلسه کمیته سنا که برای تایید به عنوان رئیس این نهاد اطلاعاتی آمریکا تشکیل شده بود، اظهار کرد.

بی بی سی در این رابطه می نویسد: این نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بوده است. وی چند ماه پیش در یادداشتی نوشت: یک سال بعد از توافق هسته‌ای اوباما با ایران، این توافق ما را در معرض خطر فزاینده قرار می‌دهد.

وی چند روز پیش نیز در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا درباره گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: مفتخرم که در کنار نمایندگانی از هر دو جناح در مقابل تخاصم ایران ایستاده‌ام. گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران نقش مهمی در حفظ امنیت آمریکایی‌ها دارد.

با توجه به همین مواضع و اظهار نظرها، در جلسه روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه کمیته سنا، با اشاره به این مواضع از او نقل قول شد که اخیرا مقاله‌ای درباره به هم زدن توافق هسته‌ای با ایران را منتشر کرده و نوشته است: "منتظر عقبگرد از این توافق فاجعه‌بار باشید".

پمپئو در پاسخ گفت که این اظهارات پیش از اعلام نامزدیش برای تصدی ریاست سیا بوده است و تاکید کرد که درصورت تایید شدنش برای تصدی این مقام بر اطلاع رسانی دقیق به سنا در مورد اجرای توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام متمرکز خواهد بود.

نظارت دقیق بر ایران

وی همچنین با اشاره به توافق اتمی ایران گفت که «ایرانیان در تقلب کردن، حرفه‌ای هستند و باید به دقت تحت نظر باشند. تکیه بر رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات اتمی ایران خوب ولی کافی نیست».

او که از منتقدان توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران بوده است گفت: با وجودی که به عنوان عضو مجلس نمایندگان با این توافق مخالفت کردم ولی در صورت تایید من به عنوان رییس سیا، نقش من تغییر خواهد کرد.

پمپئو در بخش دیگری از سخنانش مدعی شذ: ایران به بازیگری اخلال‌گرتر و مخرب‌تر در اوضاع خاورمیانه بدل شده است.

نامزد پیشنهادی برای تصدی ریاست «سی آی ای» افزود: «من فعالیت‌های این نهاد در زمینه جمع‌آوری اطلاعات را هدایت و تضمین خواهم کرد که کارشناسان این آژانس وقت، فضای سیاسی مناسب و منابع لازم را برای ارائه تحلیل‌های بی‌طرفانه و دقیق داشته باشند».

پمپئو عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوریخواهان است، و در سمت راست طیف سیاسی جمهوریخواهان قرار می‌گیرد. وی همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا است. وی با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف است. او گفته روحانیون مسلمانی که حملات تروریستی را به شدت محکوم نمی‌کنند، همدست تروریست‌ها هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید