اظهارات جنجالی رییس جمهور/والله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت

رئیس جمهور با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، انتخاباتی نبود، گفت: برخی گفتند نزدیک انتخابات است و فلانی می خواهد کار تبلیغاتی انجام دهد این هم مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش می شود.

رئیس جمهور در همایش حقوق شهروندی گفت: برای من روز بسیار مهمی است، موضوع حقوق شهروندی و توجه مردم عزیز ما و دولت و همه مسئولین به این مسئله می تواند برای آرامش جامعه و امنیت و احقاق حقوق مردم ، احساس عدالت و تساوی در جامعه بسیار مهم باشد.

وی افزود: یکی از حقوق شهروندی ما همین بلندگو است که یک روز باید درست شود، در یکی از مراسم روضه خوانی یکی به من گفت در این مراسم یکی بلند گو و یکی چایی هرگز درست نمی شود.

روحانی ادامه داد: طرح تحول سلامت، آرامش در مسائل اقتصادی، موضوع سیاست خارجی و برجام، فضای مجازی و حقوق شهروندی در دولت برای ما مهم بود. اینها برای ما بسیار اهمیت داشت. من در صد روز اول در دولت یازدهم در شبی که مصاحبه کردم و گزارش دادم همزمان سایت حقوق شهروندی باز شد و پیش نویس حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت و بسیاری از اساتید حقوق، محققین، دانشمندان، هنرمندان و علما اظهارنظر کردند تا در نهایت بعد از 7 تا 8 جلسه با حضور اساتید معروف کشور منشور حقوق شهروندی در 22 فصل و 120 ماده تنظیم شد که در آذر سال گذشته رونمایی و منتشر شد.

روحانی با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، انتخاباتی نبود، گفت: برخی گفتند نزدیک انتخابات است و فلانی می خواهد کار تبلیغاتی انجام دهد این هم مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش می شود. من همان زمان گفتم یکی از اهداف بزرگ ما اجرای تمام این منشور است.

گزیده بخش های دیگر سخنان روحانی در ادامه می آید :

اگر نظر عمومی مردم این است که یک نهادی زیاد پول می‌گیرد، حق با دولت نیست، حق با ملت است.

اول سال پول می‌دادیم، یک روز هم دیر می‌شد،‌اعتراض می‌کردند اما بابت هزینه‌کرد آن پاسخگو نبودند.

برخی از این پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد که البته به این بحث نمی‌خواهم بپردازم.

پشت این تریبون به وزیر اقتصاد و خزانه دستور می‌دهم از سال 97 هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد باید بلافاصله در سایت اعلام کند که همه مردم ببینند.

می‌گویند فلان دستگاه عمومی غیردولتی است. اگر از مردم پول و عوارض نمی‌گیرد، اشکالی ندارد. اما اگر قرار شد از بیت‌المال یعنی جیب مردم پولی بگیرد، باید گزارش بدهد به مردم و بگوید این پول را چه کرده است.

غیر از این راهی برای جلوگیری نیست. والله، بالله، اگر صدها دستگاه و دادگاه مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم مگر اینکه مردم شفاف ببینند ما را.

باید برویم اتاق شیشه‌ای و نورافکن روی ما باشد تا مردم ما را مشاهده کنند.

ماهی نبوده که نایستم و بحث نکنم با دستگاه‌های مختلف، درباره فیلتر و بستن شبکه‌ها. می‌گفتند بزرگراه را باید از بین ببریم. اگر یک راننده تخلف کرد یا یک تصادف در اتوبانی رخ داد، باید آزادراه را از بین ببریم؟

مگر می‌شود در دنیای امروز از فضای اینترنت خارج شویم و بگوییم می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم؟

شب گذشته در گزارشی اعلام شد که 70 درصد خدمات دنیا امروز از طریق اینترنت انجام می‌گیرد.

حتی اگر بخواهیم مساله بهره‌وری آب را حل کنیم، از طریق اینترنت می‌توانیم حل کنیم.

نمی‌شود برگردیم به دنیای 50 سال پیش. افکار ما باید در دنیای امروز باشد.

بزرگترین حق شهروندی جوانان ما در این کشور، اشتغال است. یکی از راه‌های اشتغال، فضای مجازی است.

یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران، 30 هزار اشتغال ایجاد کرده است. قرارمان این است که صدها هزار شغل از این طریق ایجاد کنیم.

من نمی‌خواهم بگویم فضای اینترنت خطر ندارد. من اتوبان را هم خطرناک می‌دانم. باید مراقب بود. باید آموزش داد.

آموزش و پرورش ما یکی از مسئولیت‌های مهمش آموزش خطرات و تهدیدهای فضای مجازی به کودکان و نوجوانان است. ما فضای اینترنت امن می‌خواهیم.

ما یک فضای امنیتی نمی‌خواهیم که مرتب برویم در زندگی خصوصی مردم. چه کسی به چه کسی اس ام اس زد و چه گفت. رها بگذاریم مردم را. آن دوره والله و تالله گذشت. ول کنید.

یک مقدار قبول کنیم مردم حساسند. ما فکر می‌کنیم دیندار فقط ما هستیم.

ما فکر می‌کنیم عقل مطلقیم و مردم بی‌خبر؟ مردم یک قدم از ما جلوترند. بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد.

اگر کسی می‌آید از ما کنتور آب بگیرد، از دین و مذهبش می‌پرسیم؟ از نماز شب او می‌پرسیم؟ چه کار دارید؟ آب بده، پول بگیر.

مردم برق می‌خواهند. فرد می‌خواهد لیسانس و فوق لیسانس بگیرد چه کار داری که می‌روی از همسایه در مورد او می‌پرسی؟ به تو چه ربطی دارد؟ این غلط‌ ها چیست؟ فضا را باز بگذاریم برای حقوق مردم.

البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت و جرمی مرتکب شد باید پاسخگو باشد ولی تفحص در زندگی خصوصی مردم نکنیم. فرمان هشت ماده‌ای امام را فراموش نکنیم. هر روز بخوانیم.

امام در سالی که آن همه کشتار بود توسط گروهک‌ها فرمود اگر وارد خانه مردم شدید دیدید آلات قمار است اگر نقل کنی مستوجب تعزیر هستی.

مگر ما متخصص درست کردن پرونده برای مردم هستیم؟ ببینیم پیغمبر با مردم چگونه با مردم رفتار می‌کرد. با علم الهی و استعداد بلند ذاتی، همه منافقان و کفار را می‌شناخت. به آنها متعرض می‌شد و می‌گفت دیشب در خانه‌ات چه کردی؟ اگر می‌خواست محاکمه هم بکند والله شنود نمی‌گذاشت. اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنیم.

شنود، موارد مشخصی دارد. تروریسم، جنایات سازمان‌یافته، توطئه علیه کل کشور. غیر از این موارد چیزی نداریم. مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و برخی دستگاه‌های دیگر که گاهی از این کارها می‌کنند می‌گویم باید به قانون عمل کند. باید بدانید نوکر و خادم مردم هستند و برای امنیت جامعه کار می‌کنند.

اگر می‌خواهیم کشورمان در مسیر درست حرکت کند، فضا را باید باز و شفاف کنیم.

از همه جوان‌ها می‌خواهم بودجه 97 را رها نکنید. ادامه بدهید. ببینید در بودجه چه خبر است. این نورافکن‌ها باید روی همه ردیف‌ها برود. همه باید به مردم اعلام شود که کجا خرج شده است.

با کمک شما و در کنار هم حل خواهیم کرد. فضای مجازی و اینترنت را مورد حراست قرار می‌دهیم.

می‌دانم بعضی‌ها، شب تا صبح خواب‌هایی می‌بینند. آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود. فضای ارتباط مردم ما با جهان حفظ خواهد شد.

وزیر ما همین‌جا به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

ما به مردم وعده دادیم، گفتیم جوانان، زنان، اقوام و اقلیت‌ها ... پای این عهد ایستاده‌ایم.

در اشتغال سال گذشته، چند درصد مردها مشغول کار شدند، چند درصد زنان؟ زمانی رشد اشتغال زنان منفی بود. در سال گذشته، 67 درصد اشتغال ما مربوط به زنان جامعه ما بود. مردان ناراحت نشوند، باید گذشته زنان جبران شود.

مردم! ما باید تلاش کنیم که حقوق شهروندی، فرهنگ شود. حقوق شهروندی با نوشتن و ابلاغ و پایش درست نمی‌شود. باید تبدیل به فرهنگ و گفتمان شود.

اگر در یک اداره ما اجرا نمی‌شود حقوق شهروندی، فضای مجازی، موبایل‌ها، جوانان، به میدان بیایید و اعتراض کنید. جامعه را به سمت استاندارد شدن بکشانید.

هر روز به وزیر علوم ما دستور می‌دهند از جاهای دیگر. وزیر باید در همه جمعیت‌ها و شوراها حرف بزند. وزیر فرهنگ ما مسئول است. در سیاست خارجی، وزیر خارجه ما مسئول است. نمی‌شود که همه بخواهند مداخله کنند.

معیار ما قانون اساسی است. من باید اصل 113 قانون اساسی را اجرا کنم که می‌گوید رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. ما چیزی فرای قانون نداریم.

خواهش می‌کنم از همه که بار مسئولیت سنگین حقوق شهروندی را به عنوان یک مسئولیت مهم دولت مدنظر قرار دهید، گزارش دقیق به مردم و رئیس‌جمهور بدهید و من هم موظفم سالی یک بار گزارش بدهم به مردم.

اگر زنده باشم، سال آینده به مردم گزارش می‌دهم که چه مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید