استراتژی جدید دولت برای حذف یارانه ثروتمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته درنشستی خبری از بررسی طرحی جدید دراین سازمان خبرداد که بر اساس آن یارانه دهک بالای درآمدی با محوریت دهیاری ها و سپس بخشداری ها و استانداری ها حذف شود.
استراتژی جدید دولت برای حذف یارانه ثروتمندان

به گزارش صنعت نویس، محمدباقر نوبخت درنشست خبری روز گذشته درپاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی براین که اگر حتی یک دهک ثروتمند جامعه شناسایی شده بود الان باید حدود هشت میلیون یارانه بگیر حذف می شدند و چرا در این زمینه کم کاری می شود؛ گفت: بنده شهادت می دهم که کم کاری وجود ندارد چون انگیزه برای حذف این افراد هست تا منابعی برای بازتوزیع به دست آوریم و اگرچه یارانه چهار میلیون و200 هزارنفر را حذف کردیم ولی دوباره مجبور شدیم یارانه بیش از یک میلیون و 200 هزارنفر را برگردانیم.وی با بیان این که حذف افراد ثروتمند یارانه بگیر خیلی پیچیدگی دارد ودولت راه های مختلفی ازجمله بررسی حقوق و مالیات افراد را رفته است؛ افزود: شاید استانی کردن این کار بتواند آزمایش شود که استان پول یارانه را به فرمانداران و سپس فرمانداران به بخشداران ودهیاری ها بدهند؛ هر دهداری می داند که چه افرادی در اطرافش ضعیف و غنی هستند و جمع شده این ها به بخش و سپس شهرستان و استان برود.وی ادامه داد: این راهی است که ما هنوز آزمایش نکرده ایم وطرح آن را تهیه کرده ایم که کمک به حذف واقع بینانه افراد ثروتمند کند تا فقط روی کاغذ افراد ثروتمند و مستحق دریافت یارانه را ارزیابی نکنیم بلکه درعمل ببینیم چه کسانی هستند.

برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم
نوبخت همچنین با بیان این که هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم، افزود: افزایش قیمت دست مجلس است و این اجازه در بودجه به ما داده شده است که میزان درآمد از محل هدفمندی یارانه ها را تا 48هزارمیلیارد تومان افزایش دهیم ولی تورم برایمان مهم است وبنابراین برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.

ارز تک نرخی در محدوده ای بین نرخ مبادله ای و آزاد است
وی همچنین با اشاره به این که تصمیم گیری برای تک نرخی کردن ارز توسط بانک مرکزی اعمال می شود؛ ادامه داد: پنج شنبه این هفته با حضور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی قیمت نفت و ارز در بودجه 97 مشخص می‌شود.وی با بیان این که تحت تاثیر فضاسازی عده ای برای یکسان سازی نرخ ارز به قیمت بازار آزاد قرارنگرفتیم، تصریح کرد: نرخ یکسان‌سازی ارز کمی با تغییر در محدوده ای بین نرخ مبادله‌ای و نرخ بازار آزاد است.

محاسبه اضافه کار در مستمری بازنشستگان
نوبخت همچنین گفت: بازنشستگان مشمول تامین اجتماعی پس از سال 1395 نیز متناسب با مبلغی که از اضافه کارشان کسر شده، ضریبی محاسبه و به مستمریشان اضافه می شود.وی تاکید کرد، برای مشمولان بیمه تامین اجتماعی که پس از سال 1395 بازنشسته می شوند، بخشنامه جدیدی ابلاغ نمی شود و بر اساس همان بخشنامه قبلی برایشان عمل می شود.

بودجه سال ۹۷ براساس بودجه ریزی عملیاتی خواهد بود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بالاخره بعد از سال‌ها که از نظام بودجه ریزی فعلی در کشور می‌گذرد قصد داریم در سال ۹۷ بودجه دستگاه‌های کشور را براساس بودجه ریزی عملیاتی تخصیص دهیم. محمدباقر نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران با نشان دادن کتابچه ای بسیار قطور به خبرنگاران افزود: ما در سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم برای تک تک خدماتی که به مردم ارائه می شود، به صورت مجزا و اختصاصی بودجه مشخص کنیم.

فراخبر
چالش 4 ساله با یارانه ثروتمندان
دولت یازدهم با وجود اعتقاد به لزوم حذف یارانه دهک های پردرآمد، عملا نتوانست اقدام شاخصی در این زمینه انجام دهد. پس از شکست طرح فراخوان انصراف یارانه که با انصراف حدود سه میلیون نفر، نتیجه چندانی به دنبال نداشت، تاکید برخی مقامات دولت به لزوم امکان شناسایی و حذف یارانه 10 میلیون نفر نیز به نتیجه چندانی نرسید و عملا سه میلیون نفر دیگر از فهرست یارانه بگیران حذف شدند. با این حال مجلس در بودجه های سالانه حذف یارانه ثروتمندان را همواره هدف گذاری کرده است. به گونه ای که امسال حذف یارانه سه دهک معادل بیش از 20 میلیون نفر هدف گذاری شده است که تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است. این در حالی است که افزایش یارانه افراد کم درآمد در سال 96 و تامین بخشی از منابع طرح تحول سلامت و رونق تولید از محل یارانه ها و فشار تامین یارانه به شرکت های تولید کننده انرژی در سال های گذشته موجب شده است که بخش هایی از دولت بارها به تداوم پرداخت یارانه به همه اقشار معترض باشند.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید