استارت جايگاه‌هاي زنجيره‌اي از بهمن

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که تاکنون ۳۶ شرکت برای راه‌اندازی جایگاه‌های برند درخواست داده‌اند، اظهار کرد: مجوز ۲۶ شرکت صادر شده و مجوز پنج شرکت نیز در حال نهایی شدن است. این شرکت‌ها از اوایل بهمن‌ماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
استارت جايگاه‌هاي زنجيره‌اي از بهمن
 
صنعت نويس: محمدرضا مظلومی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با بیان این‌که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در راستای واسپاری امور پایین‌دستی به بخش خصوصی و بسترسازی ارائه خدمات مناسب‌تر به مصرف‌کنندگان مبادرت به شناسایی شرکت‌های دارای صلاحیت کرده است، افزود: شناسایی این شرکت‌ها با تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان ذیربط و بهره‌گیری از نظریات و تجربیات  سایر کشورها از سال ۱۳۹۴ آغاز شد.
 
وی افزود: این کمیته دستورالعملی را تدوین کرد که در ابتدای سال جاری نهایی شد و از نیمه اول سال دستورالعمل‌های خاص به مناطق صادر شد و سپس برای شرکت‌های صاحب‌صلاحیت فراخوانی داده شد.
 
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ارائه‌ی مجوز به ۲۶ شرکت خبر داد و گفت: مجوز پنج شرکت دیگر در دست صدور است. براساس دستورالعملی که در ۲۹ آذرماه برای مناطق صادر شد شرکت‌ها باید به ستاد شرکت ملی پخش مراجعه کرده و فعالیت خود را آغاز کنند.
 
مظلومی در مورد نحوه تایید صلاحیت این شرکت‌ها، توضیح داد: در کمیته‌ای که برای این منظور تشکیل شد با استفاده از الگوهای موجود، توان مالی و سابقه اجرایی شرکت‌ها، میزان استفاده از تکنولوژی روز و غیره شرکت‌ها ارزیابی شدند و هر شرکتی که ۶۸ امتیاز از کل امتیاز را کسب می‌کرد صاحب صلاحیت شمرده می‌شد.
 
وی با بیان این که به‌طور کلی ۲۶ شرکت مدارک خود را برای این منظور ارائه کردند، اظهار کرد: مجوز ۲۶ شرکت صادر شد و مجوز پنج شرکت دیگر در حال بررسی است.
 
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که مدرک چند پالایشگاه نیز تکمیل شده است، گفت: بعد از آخرین فراخوان ۲۰ تقاضای جدید واصل شده که این تقاضاها در حال بررسی است.
 
مظلومی در مورد جایگاه‌های شرکت‌های صاحب صلاحیت نیز توضیح داد: شرکت‌های صاحب‌صلاحیت محدودیتی برای جایگاه‌سازی ندارند همچنین می‌توانند جایگاه‌ها را بخرند یا جایگاه‌های فعلی را تحت پوشش قرار دهند. اکثر جایگاه‌های شرکتی به بخش خصوصی واگذار شده و مشکلی برای تحت پوشش قرار دادن ندارند.
 
وی در مورد تعداد جایگاه‌ها، افزود: در حال حاضر حدود ۳۶۰۰ جایگاه سوخت مایع وجود دارد که از این تعداد ۱۹۱ جایگاه در اختیار دولت بوده و مابقی به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: در ضمن در حال حاضر طرحی به نام درجه‌بندی جایگاه‌ها وجود ندارد و برندها به سه سطح، سطح‌بندی می‌شوند و معیار این سطح‌بندی سطح خدماتی است که ارائه می‌دهند.
 
مظلومی در ادامه در مورد جایگاه‌های قرینه، بیان کرد: جایگاه‌های قرینه مستلزم طراحی شهرسازی است که باید از قبل پیش‌بینی می‌شد. هدف وزارت نفت از انتخاب شرکت‌های صاحب‌صلاحیت این است که جایگاه‌سازی را روان‌تر کند و با تعاملی که با شهرداری‌ وجود دارد امیدواریم شهرداری زمین‌هایی که برای احداث جایگاه مناسب است را در اختیار این بخش قرار دهد. از سوی دیگر یکی از وظایف شرکت‌های صاحب‌صلاحیت احداث جایگاه‌های کوچک است.
 
وی در مورد پالایشگاه‌هایی که برای این منظور مدارک خود را ارائه کرده‌اند، توضیح داد: پرونده سه پالایشگاه شیراز، اصفهان و تبریز تقریبا نهایی شده است. این پالایشگاه هم تولید فرآورده را برعهده دارند و هم توزیع آن را. محدودیتی هم برای توزیع فرآورده‌ها وجود ندارد اما از نظر اقتصادی بهتر است در ناحیه خود اقدام به توزیع فرآورده کند.
 
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد نحوه‌ی نامگذاری این شرکت‌ها، گفت: نام شرکت‌ها از سوی خودشان انتخاب و پیشنهاد می‌شود و در صورتی که مغایرتی با قوانین کشور نداشته باشد پذیرفته خواهد شد به‌طور کلی قرار است ۲۰ درصد جایگاه‌های کشور، ۳۰ درصد جایگاه‌های هر استان و ۵۰ درصد جایگاه‌های هر شهرستان به شرکت‌های دارای صلاحیت سپرده شود.  
 
مظلومی از فعالیت شرکت‌های صاحب‌صلاحیت تا اوایل بهمن‌ماه خبر داد و افزود: در حال حاضر تابلوی بسیاری از برندها در جایگاه‌ها نصب شده است.
 
وی در مورد قیمت فرآورده‌های نفتی که توسط این شرکت‌ها عرضه خواهد شد، توضیح داد: فعلا قیمت فرآورده‌های نفتی این شرکت‌ها همان قیمت رایج است اما ممکن است در آینده در ازای خدماتی که به مصرف‌کننده ارائه می‌کنند از مشتری هزینه‌ای دریافت کنند. به‌طور کلی نحوه‌ی خدماتی که این جایگاه‌ها ارائه می‌دهند از نظر کیفیت و نوع متفاوت است که سطح خدمات در تابلوی ورودی جایگاه‌ها لحاظ می‌شود و مشتری تصمیم می‌گیرد وارد جایگاه بشود یا خیر.
 
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد نحوه رسیدگی به تخلفات این شرکت‌ها نیز اظهار کرد: برند یا شرکت صاحب صلاحیت مسوولیت نظارت بر عرضه و توزیع فرآورده‌های نفتی در این جایگاه‌ها را برعهده دارند و باید فرآورده‌های نفتی که در این جایگاه‌ها توزیع می‌شود را از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار دهد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر روند فعالیت این شرکت‌ها نظارت دارند.
 
واگذاری عملیات تامین سوخت هواپیماها به بخش خصوصی
 
مظلومی در ادامه از واگذاری عملیات تامین سوخت هواپیماها به بخش خصوصی ادامه داد و گفت: این واگذاری مراحل نهایی خود را طی می‌کند و دستورالعمل آن اواخر ماه جاری یا اوایل ماه آینده نهایی خواهد شد و شرکت‌های صاحب‌صلاحیت در این زمینه شناسایی می‌شوند.
 
احتمال توزیع بنزین ارزان‌تر توسط شرکت‌های صاحب‌صلاحیت
 
وی با تاکید بر این‌که راه‌اندازی جایگاه‌های برند باعث ایجاد رقابت می‌شود، افزود: فعالیت این جایگاه‌ها به صورت پایلوت در اصفهان نشان داد که این جایگاه‌ها مشکل دسترسی خودروها به سوخت را کم کرده‌اند. جایگاهی که در اصفهان فعالیت می‌کند پیشنهاد داده است سوخت خود را از ۱۲ شب تا شش صبح ۲۰ تومان ارزان‌تر از نرخ رایج صبح عرضه کند که این پیشنهاد مورد استقبال برندهای دیگر نیز قرار گرفته است.
 
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نامعلوم بودن سرنوشت کارت سوخت، اظهار کرد: با توجه به این‌که ممکن است برخی از شرکت‌های صاحب‌صلاحیت اقدام به جایگاه‌سازی کنند باید منتظر تصمیم مجلس و دولت در مورد کارت سوخت باشیم تا دستگاه‌های این جایگاه‌ها مجهز به سیستم استفاده از کارت سوخت باشند یا خیر.
 
مظلومی تاکید کرد: تاکنون درخواستی از شرکت‌های خارجی نداشته‌ایم.
ايسنا

افزودن نظر جدید