ارایه پیشنهاد سواپ گاز به عشق آباد

معاون وزیر نفت گفت: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران همچنان تا پنج سال آینده برقرار خواهد بود و هر دو کشور متعهد به اجرای کامل آن هستند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی گاز، «حمیدرضا عراقی» با تشریح اهداف سفر به ترکمنستان در سه روز گذشته و مذاکره با معاون رئیس جمهوری، وزیر انرژی، وزیر امور خارجه و مدیرعامل شرکت «ترکمن گاز» ترکمنستان، افزود: در این مذاکرات، تفاهم نامه ارتقاء همکاری های 2 کشور درباره واردات گاز به ایران، سوآپ و همچنین تدوین استراتژی های همکاری 2 شرکت در آینده بررسی شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: قرار شده موارد اختلافی، توسط کمیته های مشترک 2 شرکت در 2 ماه آینده با برگزاری جلساتی بررسی و نتیجه نهایی برای تصمیم گیری اعلام شود.
وی ادامه داد: ارتباط 2 کشور براساس حسن همجواری و استراتژی های دو کشور برای مشارکت در تجارت جهانی گاز است و به عنوان نیاز ایران نیست.
عراقی همچنین به موقعیت بسیار مناسب ایران برای سوآپ گاز ترکمنستان به دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: آمادگی خود را برای سوآپ گاز این کشور به مقام های رسمی ترکمنستان اعلام کردیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز یادآورشد: تفاهم نامه ای که میان مدیران عامل دو شرکت با حضور سفیران دو طرف تنظیم و امضا شده است، پس از تأیید مقام های رسمی ترکمنستان قابلیت اجرایی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، ترکمنستان خواستار دریافت بدهی گازی 1.8 میلیارد دلاری مربوط به سال های 86 و 87 است که ایران آن را قبول ندارد.
پس از تهدید عشق آباد به قطع گاز ایران، هیاتی از ایران عازم این کشور شد.
هیات ایرانی اعزامی به ترکمنستان صبح دیروز (جمعه) به دلیل کارشکنی ترکمن ها و اصرار بر مواضع خود، مذاکرات را قطع و عازم ایران شد، اما در فرودگاه با درخواست ترکمنها هیات ایرانی به میز مذاکرات بازگشت. در نهایت، با تایید مقام های عالی این کشور، قرار شد مبادلات گازی 2 کشور همچنان تداوم داشته باشد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید