ادعای‌دریافت33.6میلیارددلار از آمریکا توسط ایران

بنا به گواهیِ یکی از افرادِ مطلع در کنگره، ممکن است ایران بینِ سال هایِ 2014 تا 2016، به صورتِ مخفیانه بیش از 33.6 میلیارد دلار پول نقد و طلا از آمریکا تحتِ سرپرستی اوباما دریافت کرده باشد.
صنعت نويس: بنا به گواهیِ یکی از افرادِ مطلع در کنگره، ممکن است ایران بینِ سال هایِ 2014 تا 2016، به صورتِ مخفیانه بیش از 33.6 میلیارد دلار پول نقد و طلا از آمریکا تحتِ سرپرستی اوباما دریافت کرده باشد. 
 
بینِ ژانویه 2014 تا جولای 2016 که دولتِ اوباما در حالِ چکش کاری جزئیاتِ نهایی پیمانِ هسته ای بوده، ایران 700 میلیون دلار هر ماه از پول هایی که پیش از آن به علتِ تحریم های آمریکا مسدود شده بود را دریافت می کرده.
 
مطابقِ آنچه مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیادِ دفاع از دموکراسی گفته است، از این طریق در مجموع 11.9 میلیارد دلار به ایران پرداخت شده؛ اما جزئیات این پرداخت ها در پشتِ پرده باقی مانده است.
 
دوبوویتز اظهار داشته که "به طور کلی، ممکن است ایران 33.6 میلیارد دلار به صورتِ نقدی و در قالبِ طلا و دیگر فلزات گران بها دریافت کرده باشد".
 
به گزارشِ تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاریِ واشنگتن فیری بیکن، سئوالاتِ جدید در این رابطه زمانی پیش آمد که مقاماتِ ارشدِ دولتِ اوباما در روزِ پنجشنبه تصدیق کردند که مجبور شده بودند پیش از آزادیِ برخی زندانیانِ آمریکایی، 1.7 میلارد دلار به صورتِ نقدی به ایران پرداخت کنند. مقامات تأکید داشته اند که این پول باید به صورتِ نقدی به ایران پرداخت می شد.
 
مقاماتِ رسمیِ ارشد مصمم بودند که این پول باید به صورتِ نقدی به ایران پرداخت شود، چرا که به خاطرِ مشکلاتِ حاصل از تحریم ها برای دسترسیِ ایران به صندوقِ بین المللی پول، این بهترین راه براه مطمئن بودن از دسترسیِ فوریِ ایران به این پول بوده است. 
 
قانونگذاران و دیگران، اکنون دولتِ اوباما را تحتِ فشار قرار داده اند تاچگونگی پرداخت هایِ هنگفتِ دیگر به ایران، در سال های منتهی به توافق هسته ای را بازگو کند.
 
در ماهِ جولای، اسوشیت‌پرس با ارجاع به مقاماتِ آمریکایی تخمین زده بودند که ایران 20 میلیارد دلار را به خانه برده است. دوبوویتز در گواهیِ خود در مقابلِ کمیتۀ خدماتِ مالیِ مجلس می پرسد:"آیا این پول به صورتِ نقد بازگردانده شده است، یا به صورتِ طلا و ددیگر فلزاتِ قیمتی؟ به وسیلۀ سیستمِ مالیِ رسمی؟ یا این که ترکیبی از این ها؟" 
 
او می گوید: "دولت باید شفاف سازد که آیا این 20 میلیارد دلار، آن 11.9 میلیارد دلار را نیز در بر می گیرد یا این که این 20 میلیارد دلار، بر آن 11.9 میلیارد دلار اضافه شده است. هر کدام از این ها که باشد، این مهم است که چگونه این پول ها به ایران فرستاده شده است. بد ترین سناریو ی ممکن این است که ایران بیش از  33.6 میلیارد دلار به صورت نقد یا طلا و فلزاتِ گران بها دریافت کرده باشد."
 
مطابقِ نظرِ دوبوویتز دستِ کم بخشی از این پول به صورتِ نقدی و طلا به ایران پرداخت شده است.
 
دولتِ اوباما پنجشنبه مجبور به اذعانِ این حقیقت شد که تحریم هایِ موجود و محدودیت هایِ بانکی مانع از انتقالِ وجه به ایران به صورتِ الکترونیکی می شد.
 
بر پایۀ گفتۀ این مقامات، پرداختِ 1.7 میلیارد دلار به صورتِ نقدی ساده ترین راه برایِ این بود تا از دسترسیِ فوریِ ایران به این پول مطمئن شویم.
 
دوبوویتز گفت: " اگر کاخِ سفید از ابتدایِ برجام توانسته است تنها به صورتِ نقدی پول به ایران بفرستد، در بازه پرداخت دادگاه، می تواند چیزی به مبلغِ 33.6 میلیارد فرستاده باشد. آیا از این پول چیزی واردِ سیستمِ رسمی سرمایه گذاری شده است؟ اگر چنین است، دولت در قبالِ 1.7 میلیارد راست نمی گوید. اگر میلیارد ها دلار به صورتِ صندوق هایِ پولِ نقد به ایران رسیده باشد، این یک امرِ کاملاً حیرت آور است."

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید