ادامه افزایش ملایم قیمت نفت در بازار جهانی

نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر خبر کاهش قابل توجه عرضه از سوی عربستان سعودی، افزایش یافت با این‌همه تولید رو به رشد آمریکا به معنای آن است که بازارها همچنان دچار اشباع عرضه خواهند ماند.

به گزارش ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۲۳ سنت یا ۰.۵ درصد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه افزایش یافت و به ۴۸.۵۲ دلار در هر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت ۴۶.۲۷ دلار در هر بشکه معامله شد که ۱۹ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش داشت.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادر کننده نفت جهان است، تلاش اوپک برای کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ را با هدف حمایت از قیمت‌ها هدایت می‌کند. سایر کشورها از جمله روسیه در این برنامه مشارکت دارند.

در طول نیمه اول سال میلادی جاری به دلیل بالا ماندن عرضه، تردیدهایی نسبت به پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید وجود داشت. اما مقامات سعودی اکنون می‌گویند کاهش واقعی از جمله کاهش فروش ۳۰۰ هزار بشکه در روز به مشتریان آسیایی برای ژوییه را انجام می‌دهند. با این همه پالایشگاه‌های آسیایی متعددی اعلام کردند که همچنان سهمیه کامل‌شان را دریافت می‌کنند.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، نفت در پی اعلام عربستان سعودی مبنی بر کاهش صادرات نفت به آمریکا و آسیا تلاش کرد صعود کند.

آمار معاملات نشان می‌دهد که صادرات اوپک به مشتریان در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ به حدود ۲۶ میلیون بشکه در روز بالغ شد با این همه میزان صادرات در نیمه اول سال میلادی جاری به حدود ۲۵.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد، اما رشد فعالیت حفاری در آمریکا و رشد بیش از ۱۰ درصدی تولید این کشور از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف تهدیدی برای تلاش‌های اوپک به منظور متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است تولید این کشور در سال ۲۰۱۸ به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد که چالشی برای عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ ترین صادر کننده بازار خواهد بود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید