اختلال در توازن زنجیره ارزش فولاد

طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بررسی‌‌ها از وضعیت طرح جامع فولاد نشان داده در راستای افزایش ظرفیت تولید به 55 میلیون تن واحدهای جدید باید برای تامین ماده اولیه از محل واردات اقدام کنند.
اختلال در توازن زنجیره ارزش فولاد

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس مطالعات شرکت فولاد تکنیک به عنوان مشاور پایش طرح جامع فولاد مشخص شده ظرفیت تولید فولاد خام کشور در پایان سال 94 معادل 23.4 میلیون تن و در بخش محصولات فولادی 34.1 میلیون تن بوده است.

در این گزارش مشخص شده از 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در چشم‌انداز 1404 رقمی در حدود 34 میلیون تن مصرف داخلی و مابقی (21 میلیون تن) باید صادر شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از این بررسی، در سال 1394 معادل 13.3 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره افتتاح شد (زرند ایرانیان، سیرجان ایرانیان،گل گهر، گوهرزمین، رودمتال،کاسپین و آینده‌سازان البرز)، این در حالی است که در مقابل، یک میلیون تن گندله به ظرفیت کشور اضافه شده (چادرملو و اردکان) که این امر نشان از ضرورت راه‌اندازی کارخانه‌های جدید گندله‌سازی می‌دهد.

این گزارش نشان داده امسال طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته یک طرح پنج میلیون تنی گندله در سنگان به بهره‌برداری خواهد رسید که بخشی از کمبود در این بخش را جبران می‌کند.

در جمع‌بندی این گزارش مشخص شده از مهمترین چالش‌های اجرای این طرح جامع کمبود منابع مالی است. علاوه بر این، تداوم و رشد صدور مجوز احداث واحدهای زنجیره فولاد در استان‌ها یکی از چالش‌های پیش رو است به گونه‌ای که در سال 94 شاهد رشد 23 درصد مجوز احداث واحدهای فولادی شدیم. در حال حاضر 179 میلیون تن مجوز تاسیس کارخانه‌های فولادی صادر شده است. این مجوزها در بخش گندله‌سازی 147 میلیون تن و در بخش تولید کنسانتره 131 میلیون تن بوده است.

این مجوزها باعث به هم خوردن توازن در زنجیره ارزش فولاد شده است. این در شرایطی است که کشور فاقد ذخایر معدنی کافی به منظور تامین خوراک این حجم از واحدهای کنسانتره است و به نظر می‌رسد واحدهای جدید باید به تامین ماده اولیه از محل واردات بیاندیشند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید