احتمال توقف صادرات نفت ایران به ژاپن

رویترز طی گزارشی مدعی شد پوشش بیمه‌ای دولتی ژاپن برای نفت ایران در شرف انقضاست از اینرو ممکن است توکیو در ماه مارس از ایران نفت نخرد.

به گزارش صنعت نویس،درحالی‌که دولت ژاپن در شرایط کاملا تحریمی تلاش کرد با تخصیص بودجه‌ای به یک صندوق، پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت خریداری شده از ایران را تامین کند و در ژانویه بیشترین میزان نفت در 9 ماه گذشته را خریداری کرد، خبرگزاری رویترز با توجه به نزدیک شدن زمان انقضای این پوشش بیمه طی گزارشی تلاش می‌کند بگوید ژاپن در ماه مارس نفت از ایران نمی‌خرد. رویترز به نقل از منابع صنعتی و دولتی ژاپن مدعی شد احتمال دارد ژاپن در ماه مارس از بارگیری نفت در بنادر ایران خودداری کند چراکه پوشش بیمه ویژه کشتیرانی که دولت این کشور برای محموله‌های نفت ایران تامین کرده است در پایان ماه مارس منقضی می‌شود.

به نوشته این گزارش، پس از لغو تحریم‌های آمریکا در ماه ژانویه، دشواری‌های ایران برای افزایش صادرات نفتش با محدودیت احتمالی از سوی بزرگ ترین مشتریان نفتی آن برجسته می‌شود. این مشکلات ریشه در این ابهام دارد که آیا شرکت‌های آمریکایی می‌توانند پوشش بیمه برای نفتکش‌های حامل نفت ایران ارائه کنند یا نه.

آمریکا پس از توافق هسته‌ای تحریم‌های ایران را لغو کرد. این تحریم‌های لغو شده شامل شرکت‌های غیرآمریکایی ارائه‌کننده پوشش بیمه‌ای به ایران و شرکت‌های غیرآمریکایی تجارت‌کننده با ایران است.

اما وزارت خزانه‌داری آمریکا باقی تحریم‌ها را که ارائه بیمه اتکایی از سوی شرکت‌های بیمه آمریکا برای کشتی‌های ایران را ممکن می‌ساخت پابرجا نگاه داشت.

ممنوعیت بیمه نفتکش‌های ایرانی یا حامل نفت ایران، موثرین راه برای محدود کردن صادرات نفت ایران بود که صادرات بیش از 3 میلیون بشکه در روز را به بیش از یک میلیون کاهش داد.

ژاپن از طریق یک برنامه ویژه دولتی بیمه تجارت نفت با ایران را حفظ کرد. این برنامه حدود 8 میلیارد دلار پوشش بیمه ارائه می‌داد و به گفته یک منبع دولتی ژاپن، دولت این کشور در نظر دارد تا آن را دوباره از طریق رای پارلمان تمدید کند.

به گفته منابع دولتی و صنعتی که نخواستند نامشان فاش شود، اما نبود یک جدول زمانی برای رای‌گیری، سبب شده است تا شرکت‌های کشتیرانی در این زمینه احتیاط کنند و احتمال دارد که هرگونه بارگیری در ماه آینده را متوقف کنند.

مقامات بزرگ‌ترین بیمه‌گر ژاپن، کلوپ پی‌اند آی ژاپن گفتند بیمه‌گران بین‌المللی در تلاشند تا یک پوشش بیمه محدود برای تکمیل نبود بیمه امریکا ارائه کنند اما معلوم نیست که آیا واشنگتن با این طرح‌ها موافقت کند.

به گفته این مقامات، کشورهای اروپایی علی‌رغم اینکه کلوپ بین المللی پی‌اند آی تنها پوشش حدود 85 درصد پوشش بیمه (85 درصد حدود 8 میلیارد دلار به ازای هر کشتی) را تامین می‌کند، بارگیری نفت از ایران را ازسرگرفته‌اند اما شرکت‌های کشتیرانی ژاپن هنوز صبر کرده‌اند.

به گفته یک منبع صنعتی، ژاپن در ماه فوریه 202 هزار بشکه نفت در روز نفت از ایران خرید که 8 درصد کمتر از ماه ژانویه کمتر است. این کشور در ماه ژانویه بالاترین رقم در 9 ماه پیش از آن را خریده بود.

منبع:فارس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید