اتفاق عجیب در صادرات فرش دستباف ایران

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف از رشد ۱۰ درصدی صادرات فرش دستباف ایران خبر داد و گفت: تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند بر بازار فرش ایران و صادرات آن تاثیر بگذارد.
اتفاق عجیب در صادرات فرش دستباف ایران

به گزارش صنعت نویس، عبداله بهرامی اظهار کرد: بر اساس آمار گمرکی در چهار ماهه امسال صادرات فرش دستباف ایران حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. سال قبل میزان صادرات ما حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به دوره قبل ۲۰ درصد افزایش داشته و به‌طور متوسط از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد صادرات داشتیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند بر صنعت فرش دستباف ایران تاثیر بگذارد، افزود: ما در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ هم تحریم بودیم، بنابراین تنها تحریم اثرگذار نیست بلکه بیش‌تر مشکلات ما داخلی است و صنعت فرش بیش‌ترین تاثیر را از اختلالات نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و تورم داخلی پذیرفته است.

بهرامی گفت: متاسفانه بحث عدم پرداخت تسهیلات، بیمه، مالیات و افزایش تورم لطمه بزرگی به صنعت فرش زده و همین مساله بسیاری از تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف، مشکل بیمه قالیبافان تاکنون برطرف نشده و بسیاری از آن‌ها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند؛ به نحوی که تاکنون تنها ۳۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار مصوب سال ۱۳۸۸، همه بافندگان کشور می‌توانند با دریافت گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت، از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ در بخش توزیع اعتبارات برای بیمه قالیبافان رقم سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را پیشنهاد کرد. رقمی که سالها در بودجه‌های سنواتی کشور تصویب می‌شود اما به دلیل کافی نبودن به نتیجه نمی‌رسد و جمع زیادی از بافندگان از دریافت آن محروم می‌مانند. در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده توسعه و ایجاد خانه فرش در بازارهای هدف، ارتقای کیفیت تولید، سفارش‌پذیری و حمایت از ایجاد و توسعه و تجهیز کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهری کشور را در دستور کار قرار دهد.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید