ابهام زدایی از شائبه ممنوعیت صادرات ایران به افغانستان

دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: واردات مواد نفتی، سیمان و آهن ایران به افغانستان فقط از مرز «فراه» ممنوع شده و واردات این اقلام از طریق سایر مرزها مثل دوغارون و نیمروز همچنان ادامه دارد.
ابهام زدایی از شائبه ممنوعیت صادرات ایران به افغانستان

به گزارش صنعت نویس، «مظفر علیخانی» امروز انتشار خبر ممنوعیت صادرات مواد نفتی، سیمان، آهن، کاشی و سرامیک ایران به مقصد افغانستان را تکذیب کرد و گفت: ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن به افغانستان فقط از مرز «فراه» بوده و ارتباطی با تحریم های آمریکا و دلایلی از این دست ندارد و فقط به دلیل مشکلات گمرکی این مرز است.

«فراه» نام یکی از مرزهای ایران و افغانستان است که در ولایت «فراه» و در هم مرزی با استان خراسان جنوبی قرار دارد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه افزود: برخلاف سایر گمرکات ایران و افغانستان که به صورت سامانه ای و سیستمی به هم وصل هستند و اطلاعات محموله های صادراتی کشورمان به صورت برخط (آنلاین) روی گمرک افغانستان می نشیند، در گمرک فراه این ارتباط وجود ندارد.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه سیستم گمرک ایران و افغانستان در این مرز به هم وصل نیست، برخی از تاجران افغان در اظهار کالاهای وارداتی به این گمرک از نظر ارزشی و وزنی کم اظهاری می کنند تا حقوق گمرکی کمتری بپردازند.

علیخانی هدف اصلی ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن به افغانستان از مرز «فراه» را جلوگیری از تخلفات گمرکی ذکر کرد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: سفیر و رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در حال مذاکره برای رفع این مشکل است و تا آن زمان صادرات این کالاها از طریق مرزهای دوغارون و نیمروز امکان پذیر است.

روز گذشته برخی پایگاه های خبری با انتشار تصویر نامه ای که به امضای سرپرست گمرک فراه رسیده بود، از اعمال ممنوعیت افغانستان برای واردات مواد نفتی، سیمان، آهن و کاشی و سرامیک از مرز ایران خبر دادند.

حقوق ورودی مواد سوختی به افغانستان 125 دلار به ازای هر یک تن، فولاد 2.5 تا 10 درصد، سیمان 10 درصد، کاشی و سرامیک 2.5 تا 10 درصد است.

پارسال 2.5 میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان صادر شد و افغان ها نیز 20 میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند.

البته افغان ها معتقدند سالانه 500 میلیون دلار کالا نیز به صورت غیررسمی از ایران به افغانستان صادر می شود.

 

منبع:ایرنا

افزودن نظر جدید