آینده مبهم فناوری واقعیت مجازی

اگرچه فناوری‌های پیشرفته تصویری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آغاز معرفی با استقبال گسترده کاربران مواجه شدند، اما در شرایط فعلی فروش این سیستم‌ها بسیار کاهش یافته و کاهش استقبال کاربران، آینده مبهمی را پیش‌ روی این دو فناوری قرارداده است.

کارشناسان صنایع الکترونیک معتقدند که با ظهور زودهنگام دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متاسفانه تولید محتوای دیجیتال مناسب با این دو فناوری امکان‌پذیر نبوده و با توجه به قیمت بالای این تجهیزات، استقبال کاربران از این وسایل بسیار کاهش یافته است.

فناوری واقعیت مجازی در بدو معرفی و در حالی که بیشتر کاربران شناخت کاملی از آن نداشتند، با ورود سیستم‌های پیچیده و گران‌قیمت مثل HTC Vive  و Oculus Rift در اوایل سال 2016 میلادی به نوعی کاربران رسانه‌های دیجیتال را شوکه کرد.

در شرایط فعلی وضعیت فروش سیستم‌های واقعیت مجازی و افزوده آنچنان در رکود غیرقابل تصوری است که سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح جهان و همچنین چشم‌انداز چند میلیارد دلاری این صنعت تا سال 2035 را متزلزل کرده است.

دیوید لیو، مدیر چهارمین شرکت برتر صنایع چند رسانه‌ای در آمریکا عنوان کرد: با تمام شگفتی‌ها و زیبایی‌های غیرقابل تصور فناوری واقعیت مجازی و دنیای بی‌نظیر آن باید اعتراف کرد که برای استفاده از این فناوری تنها راه ممکن قراردادن یک تکه پلاستیک زشت بر روی صورت است که انسان را از دنیای واقعی خارج می‌کند.

مدیر شرکت ویاکوم در ادامه افزود: اگرچه با تولید انبوه اولین سری هدست‌های واقعیت مجازی توسط اچ‌تی‌سی بیش از 140 هزار دستگاه فروخته شد؛ اما طبق اطلاعات بدست آمده در کنفرانسی با همین موضوع مشخص شد که بیشتر کاربران حرفه‌ای با وجود حداقل 600 دلار هزینه برای خرید، دیگر از هدست‌های واقعیت مجازی یا افزوده دیگر استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از کارشناسان صاحب نظر صنایع الکترونیک معتقدند که معرفی زودهنگام و عدم تولید محتوای کافی و عامه‌پسند برای هر دو فناوری واقعیت مجازی و افزوده باعث شد تا نه تنها استقبال کاربران کاهش یابد، بلکه بسیاری از آنها نیز این فناوری را مورد انتقاد قرار دهند.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها در مورد موفقیت یا شکست فناوری واقعیت مجازی و افزوده مشخص شد که این فناوری برای ورود به خانه کاربران حرفه‌ای و حتی آماتور حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد.

ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید