آیا رشد شاخص بورس متوقف شده است؟

یک کارشناس بازار سهام معتقد است: یکی از موضوعاتی که باعث منفی و کند شدن رشد بازار سرمایه شده عملکرد شرکت‌های خودرویی است چرا که در حال حاضر معاملات این گروه نیز، که در ماه‌های گذشته هم لیدر بازار بوده و پرحجم‌ترین معاملات را به خود اختصاص داده بود، با کاهش همراه شده است.

احسان رضاپور  اظهار کرد: به واسطه رشد پشت سرهم و پرشتابی که بازار سرمایه کشور در دوره بعد از برجام تا پایان سال 1394 طی کرد، قیمت سهام بعضی شرکت‌ها دو یا سه برابر افزایش پیدا کرد که این رشد بیشتر در گروه‌های خودرویی نمایان شد اما به سایر گروه‌های بازار نیز سرایت کرد. اما با آغاز سال جدید  اخباری که منتظر بودیم تا از رشد قیمت‌های سهم‌ها پشتیبانی کند، اتفاق نیفتاد. به همین دلیل بازار در انتظار اخبار جدید است تا ببیند دلایل بنیادی از شرکت‌هایی که سهام‌شان رشد بسیاری پیدا کرد پشتیبانی می‌‌کند یا خیر؟

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفت: بازار در حال حاضر وارد فاز استراحت قیمتی شده تا بتواند تجدید منابع داشته باشد و قیمت‌های خود را با اخبار جدید و واقعی بازنگری کند به همین علت معتقدم افت بازار مقطعی است و انتظار می‌رود بعد از مدتی شاهد رونق بیشتر در معاملات و برگشت روند افزایشی به بازار شویم.

او معتقد است: یکی از موضوعاتی که باعث منفی و کند شدن رشد بازار سرمایه شده عملکرد شرکت‌های خودرویی است چرا که در حال حاضر معاملات این گروه نیز، که در ماه‌های گذشته هم لیدر بازار بوده و پرحجم‌ترین معاملات را به خود اختصاص داده بود، با کاهش همراه شده است. به هرحال روند کاهشی که سهام‌ شرکت‌های خودرویی در روزهای اخیر داشتند از دلایلی است که باعث احتیاط سرمایه‌گذاران به خصوص آنهایی که به تازگی وارد سهام‌های شرکتی شده بودند، شده است.

رضاپور در خصوص تاثیر برخی مولفه‌های اقتصادی بر بازار سرمایه گفت: رشد قیمت‌های جهانی بعضی فلزات یا محصولات پتروشیمی و نفت، یکی ا‌ز مولفه‌های محرک خوب برای بازار سرمایه است که در دوره‌ای شاهد رشد آن بودیم و به دنبال آن یک فضای خوشبینانه در بازار دیده شد که باعث افزایش تقویت معاملات و اقبال به سهام شرکت‌های کالایی شد. اما پس از مدتی رشد پرشتاب قیمت سهام این شرکت‌ها متوقف شد و بازار نیز، رفتاری محتاطانه بر سهام شرکت‌ها در پیش گرفت که به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهد که زمان بیشتری بگذرد تا خریدها مطمئن‌تر شود.

او افزود: نرخ سود بانکی نیز، یکی از دیگر متغیرهای اقتصادی است که از محرک‌های بازار سرمایه است و با کاهش آن به 18 درصد توانسته اقبال بازار سرمایه را افزایش دهد و حتی امیدواری‌های بسیاری برای کاهش مجدد آن در ماه‌های آینده وجود دارد که اگر این مساله اجرایی شود تاثیر مثبت آن در بازار سرمایه بیشتر نمایان می‌شود.

رضاپور ادامه داد: تعاملات شرکت‌ها با شرکت‌های خارجی، اخبار مربوط به سوئیفت و... نیز از گشایش‌هایی است که به گردش مالی، وضعیت نقدینگی و فروش شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند. وقتی این اتفاق‌ها صورت گیرد باعث می‌شود که شاهد جهت‌گیری بیشتری به سمت بازار سرمایه در ماه‌های آینده باشیم.

این کارشناس بازار سهام به اقتصادنیوز گفت: به مرور زمان اگر این اتفاقات در فضای سیاسی و اقتصادی کشور صورت گیرد و متغیرهای اقتصادی نیز، بیشتر همراهی کنند، احتمالا شاهد یک رشد عمومی در بازار باشیم و شاید سهام‌هایی که کمتر رشد کردند یا اینکه سهام مطمئن‌تری هستند مانند بانکی‌ها، حمل‌ونقل و سیمانی‌ها و... به واسطه این محرک‌ها اقبال بیشتری پیدا کنند. همچنین از آنجا که بورس ایران بورس کالایی است، اگر در این راستا قیمت‌های جهانی یاری کنند می‌تواند بورس کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در مجموع باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط به چه صورت پیش می‌رود.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید