آیا بنزین دو نرخی برمی گردد؟

رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت با بررسی وضعیت کنونی عرضه بنزین در کشور به این سوال پاسخ داد که چقدر محتمل است بار دیگر به دوران بنزین دونرخی بازگردیم؟
آیا بنزین دو نرخی برمی گردد؟

ناصر رئیسی‌فرد در این مورد به اقتصادنیوز گفت: واقعاً امیدوارم که دوباره شاهد بازگشت به بنزین دو یا چندنرخی نباشیم که این مساله می‌تواند یک عقبگرد بسیار منفی برای ما به شمار بیاید. کشور در سال‌های اخیر و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که به چندنرخی شدن بنزین منتهی شد، مسیر سختی را طی کرد تا بالاخره دولت یازدهم توانست به‌رغم تمام مشکلات و حاشیه‌ها، معضل بنزین چندنرخی را حل کرده و آن را تک‌نرخی کند.

وی یادآور شد: بدون شک بنزین دونرخی فساد و ناهنجاری‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت که نمی‌توان تبعات آن را در اقتصاد کشور نادیده گرفت. هر نوع سهمیه‌بندی برای بنزین می‌تواند ایجاد فساد و رانت کند. باید توجه داشت که تک‌نرخی شدن بنزین علاوه بر کاهش ناهنجاری‌ها و مشکلاتی همچون قاچاق، به عرضه مطلوب‌تر سوخت نیز کمک کرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اظهارات وزیر نفت مبنی بر پایان عمر کارت سوخت را به نوعی، عدم تصمیم دولت برای بازگشت به بنزین چندنرخی تلقی کرد؟ گفت: بله، این‌طور تصور می‌کنم. فکر می‌کنم آقای زنگنه هم بر این عقیده‌اند که قرار نیست به بنزین چندنرخی بازگردیم چرا که ایشان و دولت یازدهم تلاش بسیاری برای عبور از بنزین دونرخی کردند و حالا اظهارات ایشان هم به نوعی حاکی از عدم بازگشت به گذشته است. علاوه بر این صحبت‌های آقای زنگنه هم نشان می‌دهد که به عقیده مسوولان دولتی هم با تک‌نرخی شدن بنزین، دیگر کارت سوخت کارکرد اصلی خود را از دست داده و حذف کردن آن نگرانی‌ای به همراه نخواهد داشت.

رئیسی‌فرد در پایان متذکر شد: اگر تنها دلیل حفظ کارت‌های سوخت، دسترسی به اطلاعات مربوط به میزان مصرف باشد، برای آن هم روش‌های مشخصی وجود دارد که دستگاه‌های مربوطه می‌توانند بر اساس آن به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند، کما اینکه جایگاه‌های سوخت نیز می‌توانند در تهیه گزارش‌های مربوط به میزان مصرف دستگاه‌ها را همراهی کنند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید