آمار و ارقام "وزارت راه" از وضعیت بازار مسکن

در حالی که برخی کارشناسان اعلام کرده بودند افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اتفاق افتاده، اما آمار معاونت مسکن وزارت راه، حاکی از افزایش ۱.۶ درصدی نرخ‌ها است.
آمار و ارقام "وزارت راه" از وضعیت بازار مسکن

به گزارش صنعت نویس، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آمار تحلیلی بازار مسکن در آبان ماه را منتشر کرد.

بر اساس این آمار در آبان ماه سال جاری، ۱۴ هزار و ۹۶۶ واحد مسکونی به فروش رفته است که نسبت به مهر ماه امسال، ۵.۴ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته (۹۵) معادل ۱۸.۱ درصد افزایش داشته؛ اما این گزارش در حالی است که برخی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک، از کاهش چشمگیر تعداد معاملات در ماه گذشته خبر داده بودند!

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ تهران با ۲ هزار و ۳۳۴ فقره رخ داد و کمترین تعداد نیز، در منطقه ۱۹ پایتخت با تنها ۷۶ فقره معامله بود؛ ولی منطقه ۳ نسبت به آبان ماه سال ۹۵ بیشترین رشد تعداد معاملات را با افزایش ۳۴.۷ درصدی به خود اختصاص داده و کمترین نرخ رشد تعداد معاملات هم متعلق به منطقه ۱۹ تهران با کاهش ۳۸.۷ درصدی تعداد معاملات در آبان امسال نسبت به ماه مشابه پارسال بوده است.

بنا به اعلام دستگاه سیاستگذار بخش مسکن، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبان ماه، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که این رقم نسبت به مهر تنها افزایشی معادل ۱.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته، افزایشی ۹.۲ درصدی داشته است.

این در حالی است که برخی کارشناسان مسکن و همچنین فعالان خرید و فروش ملک، بارها از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم امسال نسبت به ماه های گذشته خبر داده بودند! همچنین بر اساس محاسبات کارشناسان دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گرانترین قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در آبان ماه در منطقه یک پایتخت بوده با ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بود که نسبت به آبان ماه سال گذشته، رشد ۴.۷ درصدی داشته و در این میان، مناطق ۲۲ گانه تهران، کمترین نرخ رشد را نشان می دهد.

از سوی دیگر ارزانترین محله پایتخت در آبان ماه، منطقه ۱۸ با متری ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بوده است. با این حال بیشترین رشد قیمت هز مترمربع واحد مسکونی در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه پارسال را منطقه ۵ تهران با رشد ۱۶.۵ درصدی تحربه کرده است.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین اقبال خریداران مسکن در ماه گذشته را نسبت به منطقه ۵ تهران اعلام کرده اند که بر این اساس، ۱۷ درصد سهم خرید و فروش بازار مسکن را این منطقه از پایتخت به خود اختصاص داده است.

همچنین ۴۷.۲ درصد متقاضیان خرید مسکن به سمت واحدهای مسکونی با عمر کمتر از ۵ سال متمایل بوده اند؛ ولی از سوی دیگر ۱۰.۹ درصد از خریداران، خرید واحدهای با بازه قیمتی ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومانی را در دستور کار قرار داده اند و ۱۵ درصد نیز مایل به خرید واحدهایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مربعی بوده اند.

آمار اجاره مسکن در آبان ماه ۹۶

دفتر برنامه ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید ۹ هزار و ۴۶۲ اجاره نامه در آبان ماه به امضا رسیده که کاهش ۹.۸ درصدی نسبت به مهر ماه امسال و ۲۰.۲ درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته داشته است. در این میان، متوسط قیمت اجاره نامه به صورت مجموع رهن و اجاره در تهران ۲۸ هزار و ۷۳۰ تومان بود که نسبت به مهرماه کاهش ۱.۶ درصدی داشته است؛ اما نسبت به آبان ماه سال گذشته (۹۵) مستأجران را با رشد چشمگیر ۲۲.۷ درصدی مواجه کرده است.

بر این اساس، کاهش ۲۰.۲ درصدی تعداد قراردادهای اجاره در آبان ماه امسال در برابر افزایش ۱۸.۱ درصدی تعداد معاملات خرید و فروش مسکن نشان می دهد تقریبا بخش اعظمی از مستأجران در سال گذشته توانسته اند با استفاده از انواع تسهیلات مسکن، خانه دار شوند و تنها بخش بسیار اندکی (۲.۱ درصد) به دلیل افزایش بسیار زیاد نرخ اجاره بها در سال جاری نتوانسته اند مسکن تهیه کرده و احتمالا در مناطقی خارج از محدوده آماری پایتخت به دلیل ارزانتر بودن اجاره بها سکنی گزیده اند.

گزارش تجمیعی ۸ ماهه تحولات بازار مسکن در تهران

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید در ۸ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد معاملات مسکن رشد ۸ درصدی داشته است. ضمن اینکه با در نظر گرفتن رقم ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومانی به عنوان میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در ۸ ماهه ابتدایی امسال، به نرخ رشد ۶.۷ درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم رسید.

در این مدت گردش مالی بازار مسکن ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به ۸ ماه اول سال ۹۵، معادل ۱۸.۱ درصد افزایش داشته است.

گزارش تجمیعی اجاره بها در ۸ ماه ابتدایی ۹۶

در ۸ ماه ابتدایی سال جاری متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران (مجموع رهن و اجاره) ۲۷ هزار و ۷۵۷ تومان بوده است که رشد ۱۱۷.۶ درصدی متوسط اجاره بها نسبت به ۸ ماهه نخست سال گذشته را نشان می دهد.

در پی این افزایش اجاره بها در سال جاری، تعداد اجاره نامه های امضا شده در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۰.۲ درصدی یافت و سبب شد تا تنها ۹۰ هزار و ۸۰۸ فقره قرارداد اجاره در این مدت در تهران به امضا برسد.

منبع:مهر

افزودن نظر جدید