آمار عجیب از سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران

بانک ها در سال 1395 بیش از 200 هزار میلیارد تومان بهره به سپرده گذاران پرداخت کرده اند.
آمار عجیب از سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران

به گزارش صنعت نویس، نماینده مردم مشکین شهر در مجلس در نطق میان دستور خود با اعلام این مطلب افزود: در حالی میزان سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران برابر 200 هزار میلیارد تومان بود در حالی که درآمد شرکت های دولتی در این سال 100 هزار میلیارد تومان بوده است .

وی با تاکید بر اینکه این نسبت بدان معناست که هزینه مفت‌خوارگی برای کشور، زیاد و درآمدِ کار و تولید کم بوده است، ادامه داد:از نظر سیاسی و نظامی در بهترین شرایط منطقه قرار داریم اما از نظر اقتصادی مشکلات حادی داریم.

او گفت:وقتی تولید با موانع روبروست و سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوزها ماه‌ها و سال‌ها دوندگی می‌کند کدام آدم عاقلی در تولید سرمایه‌گذاری می‌کند؟

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی بانک‌ها در بدترین شرایط به سپرده‌های بانکی بهره ۱۸ درصد پرداخت می‌کند کدام فرد عاقلی حاضر است در کار تولیدی که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و در پایان سال مالیات بر درآمد می‌پردازد، در تولید سرمایه‌گذاری کند؟

وی با ابراز تاسف از وضعیت موجود ادامه داد: بهره بانکی در سال ۱۳۹۴ دستمزد ۱۱ میلیون نفر نیروی کار را تامین می‌کرد و ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۹ درصد کل نقدینگی کشور را تشکیل می‌داد. اگر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سوی تولید و عمران هدایت می‌شد، رشد ۸ درصد اقتصاد ممکن می‌شد و تولید و اشتغال کشور سامان می‌گرفت و بیکاری رخت بر می‌بست.

مسابقه بی حاصل در بازار پولی

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تعداد بانک‌های مجوزدار از سال ۸۱ تا ۸۹ سه برابر شد این در حالی است که در سال ۸۹ چهار برابر بانک‌های موجود تقاضا برای تاسیس بانک پیشنهاد شد و تعداد شعب بانک‌ها هشت برابر شد.

او نتیجه گیری کرد: این امر نشان می‌دهد که چه رونقی در بازار پولی وجود دارد که این چنین برای بانکداری و ایجاد شعبه‌های جدید مسابقه گذاشته شده است.

ملکی گفت: این فرآیند در حالی اتفاق می‌افتد که کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی کشور روز به روز بیشتر ورشکسته می‌شوند و کشاورزی تاریک‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. باید از رباخواری دوری کرد و شیوه بانکداری ربوی کشور اصلاح شود.

منبع:خبرآنلاین

افزودن نظر جدید