آغاز عرضه ۵۰ میلیون دلار به بازار اسکناس ارز

طبق اعلام بانک مرکزی، از امروز این بانک ۵۰ میلیون دلار به بازار اسکناس ارز تزریق خواهد کرد.

به گزارش صنعت نویس، این روزها که بازار ارز قیمت‌های بالایی را تجربه می‌کند، بانک مرکزی نیز به منظور مدیریت این بازار یکسری اقدامات نظارتی در نظر گرفته است که جدیدترین آن‌ها افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار اسکناس ارز است.

درباره چرایی افزایش قیمت‌ها در بازار ارز رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود در این زمینه تلاش‌های دولت آمریکا برای ایجاد التهاب در بازار ارز را با طرح لغو تمام معافیت‌های تحریمی و راه‌اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه‌های وابسته، عامل موثر بر وضعیت کنونی بازار دانسته است.

همچنین، طبق گفته همتی بعد از طرح مکانیزم ماشه، اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود که فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، تأثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است.

طبق این گزارش، از امروز بانک مرکزی در راستای افزایش عرضه برای تامین نیازهای متقاضیان قصد دارد تا روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کند تا با این اقدام بتواند نرخ‌ها را در این بازار بشکند. علاوه براین، این بانک افزایش سقف خرید کارگزاران در بازار متشکل ارزی را مدنظر قرار داده است که بر این اساس سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها از امروز در حالی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافته است که تا پیش از این ۵۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها بوده است.

از آنجا که پیش از این بانک مرکزی افزایش عرضه در بازار ثانویه ارز (نیما) را هدف قرار داده بود؛ به‌گونه‌ای برای تسهیل و تسریع تامین ارز واردکنندگان در این بازار به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها اعلام کرد که آنها نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیم به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند. با این حساب، طبق اعلام بانک مرکزی با این اقدامات روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم به خصوص در سه ماهه اخیر، بهتر از قبل شده است.

حال این بانک می‌خواهد با افزایش عرضه در بازار اسکناس ارز جواب تقاضاها در این زمینه را بدهد تا بتواند به آرامش بازار ارز کمک کند که باید منتظر ماند و دید این اقدامات چه میزان در این امر تاثیر گذار هستند.
ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید