آغاز تزریق واکسن کرونا در کمترآمریکا

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، دونالد ترامپ گفت: اولین تلقیح واکسن در کمتر از ۲۴ ساعت آینده انجام می‌شود.

سازمان غذا و دارو (FDA) واکسن کرونا فایزر را برای استفاده اضطراری در افراد ۱۶ ساله و بالاتر تایید کرده است و انتظار می‌رود کارکنان بهداشت و درمان و ساکنان خانه سالمندان دریافت‌کنندگان اصلی دوره اول ۲.۹ میلیون دوز واکسن کرونا در ایالات‌متحده باشند.

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، دونالد ترامپ گفت: اولین تلقیح واکسن در کمتر از ۲۴ ساعت آینده انجام می‌شود.

وی در پیام ویدئویی خود در توییتر اظهار کرد: شرکت فایزر (Pfizer) «استاندارد ایمنی طلایی» را کسب کرده و واکسن کرونا را یکی از «بزرگ‌ترین دستاوردهای علمی تاریخ» نامیده است.

تایید FDA علیرغم سوالات متعدد در مورد واکنش‌های آلرژیک دو نفر از دریافت‌کنندگان واکسن در اوایل این هفته صورت گرفت؛ واکنش‌های آلرژیک در انگلستان بعد از آغاز واکسیناسیون فایزر و بیو ان تک رخ داد.

باوجود رخداد چنین عوارضی، دکتر پاول اوفیت، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر مرکز تقویت واکسیناسیون در بیمارستان کودکان فیلادلفیا اظهار کرد: واکنش‌های شدید آلرژیک به واکسن‌ها، از هر ۱.۴ میلیون مورد تقریبا در یک مورد رخ می‌دهد و در مورد واکسن فایزر مزایای بالقوه این تزریق بیشتر از خطرات آن است.

هرچند سوالات در مورد بروز علائم آلرژیک بی‌جواب مانده است اما بررسی مستقل متخصصان غیردولتی در زمینه تولید واکسن، بیماری‌های عفونی و آمار پزشکی برای افزایش اعتماد آمریکایی‌ها در مورد ایمنی واکسن بسیار مهم تلقی شد.

کمتر از یک سال پس از شناسایی ویروس کرونا ایجادکننده بیماری کووید-۱۹، اولین تزریق واکسن با سرعت بی‌سابقه‌ای انجام می‌شود. باوجود این‌که میلیون‌ها دوز واکسن برای شروع واکسیناسیون کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و ساکنان خانه سالمندان فراهم می‌شود اما انتظار نمی‌رود دسترسی گسترده عمومی تا بهار میسر شود.

دولت فدرال قصد دارد به میزان ۲.۹ میلیون دوز واکسن را طی چند روز به ۶۴ ایالت امریکا و شهرهای بزرگ و همچنین پنج آژانس فدرال ارسال کند. اگرچه دولت فدرال برای توزیع هماهنگ تلاش می‌کند اما تصمیم نهایی در مورد اینکه چه کسی اولین تلقیح را انجام می‌دهد بر عهده خود ایالات است.

مقامات شهر نیویورک از برنامه‌ریزی برای افتتاح مرکز فرماندهی توزیع واکسن در نزدیکی تالار شهرداری برای هماهنگی توزیع در سراسر بزرگ‌ترین شهر آمریکا خبر دادند.

شهردار بیل دو بلازیو گفت: توجه ویژه‌ای به ۲۷ محله آسیب‌دیده اقلیت‌های قومی خواهد شد.

وی در یک نشست خبری گفت: «این مورد بی‌سابقه است، زیرا این مسئله فقط مربوط به تدارکات نیست، بلکه باید از جلب اعتماد عمومی و تساوی حقوق افراد نیز اعتماد حاصل کرد.»

این پیشرفت در ایالات‌متحده ۹ روز پس از تصویب واکسن در انگلستان (اولین کشور جهان که واکسن کرونا فایزر را تایید کرد) و تایید تاثیر ۹۵ درصدی واکسن صورت می‌گیرد.

مقامات ارشد کانادا نیز اعلام کردند: ۳۰ هزار دوز اولیه واکسن قرار است طی چند روز آینده به کانادا ارسال شود تا برای توزیع در دوشنبه آینده آماده شود.

کانادا پس از انگلیس و بحرین سومین کشور جهان بود که این واکسن را تایید کرد.
ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید