آدرس غلط درباره قطع واردات بنزین

براساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش هیچ ردیف بودجه‌ای برای واردات بنزین در سال 96 دیده نخواهد شد، اظهار نظری که تیتریک روزنامه دولت با عنوان «قطع واردات» شد، در حالی که براساس بررسی‌های به عمل آمده واردات بنزین هر سال به استناد ماده 127 قانون برنامه صورت گرفته نه بودجه‌هاس سنواتی.
صنعت نویس: چند روز قبل معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صفر شدن بودجه واردات بنزین در لایحه بودجه سال 1396 خبر داد و گفت «برنامه‌ای برای ارائه لایحه اخذ مجوز واردات بنزین در قالب بودجه سال 96 به مجلس نداریم و سال آینده واردات بنزین پس از 36 سال به طور کامل متوقف خواهد شد.
 
طبق گفته‌های معاون وزیر نفت تا پیش از پایان سال‌جاری دو طرح جدید بنزین‌سازی در پالایشگاه بندرعباس و لاوان به بهره‌برداری می‌رسد و به طور قطع تا خرداد سال آینده فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور با ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین به بهره‌برداری می‌رسد.
 
بنابراین برای سال آینده هیچ بودجه و اعتباری برای واردات بنزین پیش‌بینی نمی‌شود و صرفه‌جویی قابل توجهی دراین بخش به دست خواهد آمد.
 
 براساس گفته های مسؤلان شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران هم اکنون در پالایشگاه های کشور روزانه 64 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که با راه‌اندازی دو طرح جدید بنزین سازی در پالایشگاه های لاوان و بندرعباس حجم تولید بنزین کشور به حدود 68 میلیون لیتر خواهد رسید.
 
و با راه اندازی فاز نخست از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در سال آینده به تولید می رسد روزانه 12 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور نیز افزوده می شود که با این شرایط حجم تولید بنزین در سال 96 به حدود 80 میلیون لیتر خواهد رسید.
 
از طرف دیگر براساس آمار های رسمی، مصرف بنزین کشور از ابتدای سال 95 تاکنون و در شرایطی که هنوز مصرف کنندگان از کارت سوخت استفاده می کنند چیزی حدود 76 میلیون لیتر بوده است که مابه التفاوت این نیاز از طریق واردات تامین می شود.
 
براساس همین آمارهای رسمی رشد مصرف بنزین با وجود کارت سوخت در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد بوده است که با تصمیم دولت و حذف کارت سوخت از جریان سوختگیری (بنزین) قطعا رشد مصرف در سال 96 بالاتر خواهد رفت اما با فرض ثابت بودن همان 4 درصد افزایش مصرف بنزین در سال 96 میزان مصرف این فراورده پر طرفدار به میانگین حدود 81 میلیون لیتر خواهد رسید که مجددا این میزان مصرف از حجم تولید بنزین کشور بالاتر است از طرفی هنوز نیاز به واردات برای ذخیره سازی بنزین قطع نشده و این دو عامل موجب می شود که نیاز به واردات بنزین در سال 96 قطع نشود.
 
نکته مهمی که در اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به چشم می خورد نبود ردیف بودجه برای واردات بنزین در سال 96 است که به همین دلیل در سال آینده واردات بنزین نخواهیم داشت.
 
در همین رابطه باید به مخاطبان محترم اعلام کنیم اولا طی سنوات گذشته موضوع واردات بنزین در هیچکدام از بندهای قانون بودجه آورده نشده که در سال آینده حذف شود، همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی طی سالهای اخیر در مکاتبات خود با استناد به ماده 127 قانون برنامه پنجم توسعه اقدام به واردات بنزین کرده است.
 
بنابراین چه بسا ممکن است در سال 96 نیز گرچه هیچ ردیف بودجه ای برای واردات بنزین دیده نشود اما دوباره براساس ماه 127 قانون برنامه پنجم توسعه که مجوز تامین سوخت را تا تکمیل پالایشگاه های نیمه تمام داده است، مجموعه وزارت نفت اقدام به واردات بنزین کند.
فارس

افزودن نظر جدید