آخوندی:ما توانستیم آقای رئیس جمهور!

روز گذشته و همزمان با سفر رییس جمهوری به استان همدان، اتصال ریلی این استان به شبکه ریلی کشور رسما نهایی شد تا با طی شدن مراحل لازم مسافرگیری در این خط به زودی مسافرگیری در آن آغاز شود.
آخوندی:ما توانستیم آقای رئیس جمهور!

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایسنا، در مراسم رسمی بهره برداری از مسیر ریلی همدان، عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - به تشریح دستاوردهای ریلی کشور در طولسال‌های گذشته پرداخت و فلسفه اصلی کریدورهای طراحی شده را تشریح کرد. فلسفه‌ای که به نظر می‌رسد در نخستین مراحل کار خود قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی جملات خود را با " ما توانستیم آقای رییس جمهور" آغاز کرد. طبق گفته‌های آخوندی  برای اینکه همدان خط عملیاتی شود، نیاز به تحویل و تحول آن بین شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن است. این اقدام از روز بهره‌برداری آغاز می‌شود. راه‌آهن بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارد قطعه به قطعه خط جدید را بررسی می کند و برای بهره‌برداری عملیاتی، آماده می‌کند و اگر با نواقصی روبرو شود با شرکت ساخت برای رفع نقص ارتباط برقرار می‌کند. این کار حدود دو ماه به‌طول می‌انجامد و پس از آن برنامه عملیاتی سیر و حرکت قطارها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: جهت‌گیری توسعه شبکه راه‌آهن به غرب کشور و رسیدن به کوهپایه‌های زاگرس یک سیاست کاملا درست است. من از ابتدای ورودم به وزارتخانه نگاهم به کریدورهای حمل‌ونقلی نگاه توسعه‌ای بود.  ما در وزارتخانه، ایران را به ۱۰ کریدور تقسیم کردیم که این کریدورها با کریدورهای نوع دوم به هم وصل می‌شوند و همین طور شکسته می‌شوند و یک شبکه پیوسته حمل‌ونقل ایران را شکل‌ می‌دهند. یکی از این کریدورها، کریدور زاگرس است که از مرز بازرگان شروع می‌شود و تا بندر امام در خوزستان ختم می‌شود و ما به آن کریدور شماره ۱۰ می‌گوییم. ضعیف‌ترین حلقه کریدور شماره ۱۰ بین میاندوآب و کرمانشاه است و تمام کردستان را شامل می‌شود. از این‌رواست که برایم توسعه حمل ونقل در استان کردستان یک اولویت مطلق است.

وزیر راه با بیان اینکه توسعه شبکه‌های ارتباطی فقط به معنای توسعه حمل‌ونقلی نیست، اظهار کرد:  این شبکه‌ها موجب ایجاد یکپارچگی ملی و گسترش و توسعه مبادلات در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌شوند. راه‌آهنی که امروز به همدان رسید، ۲۶۷ کیلومتر از یک محور ۴۱۱ کیلومتری بود که به سنندج ختم می‌شود. در همین سفر بحث ریل‌گذاری به سوی سنندج را نیز شروع کردیم. حدود ۱۵۰ کیلومتر توسعه خط آهن را در پیش داریم. طراحی قبلی این محور مبتنی بر سه قطعه تا بهار، قروه، دهگلان و سنندج است. ولی منظور از سنندج در طراحی پیشین گردنه صلوات‌آباد بود که نپذیرفتیم و از این رو قطعه چهارمی تعریف شد به نام قطعه صلوات‌آباد-سنندج تا بر مبنای سیاست شهرسازی ریل‌پایه، ریل به مرکز شهر و به نزدیکترین نقطه اتصال با سکونت‌گاه مردم برقرار شود.  

آخوندی به برنامه ریزی دوباره برای طراحی ایستگاه‌های راه آهن نیز پرداخت و گفت: درباره محل استقرار ایستگاه‌ها، ما همین مشکل را درباره ایستگاه همدان داریم. در سفر پیشین به همدان دستور اتصال این شهر به ملایر صادر شد. با این کار ما از دو طریق از تهران به کرمانشاه وصل خواهیم شد. یکی از اراک به سمت ملایر، فیروزان و کرمانشاه و دیگری از سمت همدان به ملایر و بقیه مسیر. خوشبختانه مسیر کرمانشاه به اسلام‌آباد را نیز فعال ساخته‌ام و با سرعت خوبی در حال اجرا است. در باره راه‌آهن کرمانشاه مستقلا سخن خواهم گفت.

 وی اضافه کرد: توسعه شبکه ارتباطی تا به اینجا ختم نمی‌شود. بلکه از طریق اسلام‌آباد به خسروی و از آنجا به شبکه ریلی عراق وصل می‌شویم که خواهیم توانست هم تجارت بین ایران و عراق را فعال سازیم و هم به مسافران عتبات عالیات خدمت دهیم. از طریق نقده و سنندج نیز می‌توانیم به کردستان عراق و در شمال به بندر لاذقیه در سوریه و به دریای مدیترانه متصل شویم. این توسعه، ارتباط بین ایران و همسایگان را هرچه بیشتر گسترش دهیم و صلح و امنیت بین ملتهای مسلمانِ همسایه تعمیق بخشیم زیرا ما معتقدیم  توسعه به مفهوم توسعه ارتباطات بین انسان‌ها است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید