آخرین وضعیت صادرات نفت ایران به بازار جهانی

در شرایطی که بازارهای نفت و کشتیرانی در انتظار تصمیم کنگره آمریکا برای وضع دوباره تحریم‌ها علیه تهران است، ایران همچنان به فروش و ارسال نفت به بازار بین المللی ادامه می‌دهد.
آخرین وضعیت صادرات نفت ایران به بازار جهانی

به گزارش صنعت نویس، پلاتس به نقل از معامله‌ گران، کارگزاران و مالکان کشتی نوشت: در صورت وضع مجدد تحریم‌هایی که صنعت نفت ایران را هدف قرار می‌دهند اجرای کامل آنها ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد، زیرا این امر مستلزم توافق میان سیاست‌گذاران آمریکایی و همچنین جامعه بین‌المللی است که از آمریکا خواسته توافق هسته‌ای با ایران را برهم نزد. با این‌همه آنها به پیامدهای احتمالی چشم دوخته‌اند که در صورت وضع دوباره تحریم‌ها از سوی آمریکا و احتمال خروج ایران از برجام ممکن است پیش بیاید.

طبق اطلاعات اس اند پی گلوبال پلاتس، صادرات نفت و میعانات ایران در ماه اکتبر به ۲.۲۵۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که این رقم در مقایسه با ۲.۵۲ میلیون بشکه در روز کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد، با این‌همه عمده این کاهش به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی در میدان گازی پارس جنوبی و رشد مصرف داخلی است.

سارا وخشوری، تحلیلگر شرکت مشاوره SVB انرژی اینترنشنال در این باره اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد شرکت ملی نفت ایران در حال آماده سازی برای بازگشت تحریم‌ها باشد. در حالی که اتحادیه اروپا همچنان از برجام حمایت می‌کند ایران امیدوار است تاثیر چندانی از بابت عدم تایید برجام توسط ترامپ ایجاد نشود، اما اگر قرار باشد ایران با تحریم‌های جدیدی مواجه شود که از سوی شرکای بین‌المللی آمریکا حمایت می‌شوند ناچار خواهد بود در رویکردش برای صادرات نفت خلاق‌تر باشد.

ترامپ در سخنرانی که جمعه گذشته انجام داد از قانون‌گذاران آمریکایی خواست در برجام بمانند، اما پیشنهاد کرد تدابیر جدیدی را وضع کند که تحریم‌ها علیه تهران را احیا خواهد کرد.

به گفته وخشوری، ایران ممکن است تاکتیک‌های مختلف برای فروش نفت خود شامل تخفیف در قیمت نفت، فروش نفت به ارزهای محلی، تهاتر نفت در برابر کالا یا قراردادهای خدمات مانند توافق با روسیه را در پیش بگیرد. روسیه و ایران قراردادی دارند که تحت آن یک شرکت روسی در ازای کالا، تجهیزات و خدمات نفت برای ایران، حداکثر ۱۰۰ هزار بشکه در روز از شرکت ملی نفت ایران نفت خریداری خواهد کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، چهارم اکتبر اظهار کرده بود این قرارداد ممکن است در چند ماه آینده اجرا شود.

سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در کنفرانس نفت آسیا اقیانوسیه پلاتس که ماه گذشته در سنگاپور برگزار شد، اظهار کرده بود: اگر آمریکا تحریم‌هایش را مجددا وضع کند ایران اقدامات لازم را در پیش خواهد گرفت. وی گفت: تحریم‌های قبلی که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه از سال ۲۰۱۲ تا زمان برداشته شدن آنها در ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرا شدند، ایران را قوی‌تر کردند.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت نیز سه‌شنبه هفته گذشته اظهار کرده بود: تاثیر چندانی از برنامه‌های آتی ترامپ بر صنعت نفت نمی‌بیند.

طبق آمار اوپک پلاتس، تولید نفت خام ایران در سپتامبر به ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز رسید.

در بخش کشتیرانی منابع بازار اظهار کرده‌اند که انتظار ندارند تغییرات چندانی روی دهد زیرا ایران عمده صادرات نفت را با استفاده از نفت‌کش‌های خود انجام می‌دهد.

شرکت ملی نفت‌کش ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت‌کش جهان با ۶۵ نفت‌کش و کشتی‌های حمل گاز با ظرفیت بالغ بر ۱۵.۵ میلیون dwt است. این شرکت ناوگان نسبتا قدیمی از نفت‌کش‌های نفت خام دارد و اخیرا طرح‌هایی را برای مدرنیزه کردن ناوگان خود اعلام کرده بود با این همه برنامه‌ای برای افزایش مجموع ظرفیت خود ندارد.

یک مالک کشتی به پلاتس اظهار کرد تا زمانی که سازمان ملل اقدام مشابه آمریکا در وضع دوباره تحریم ها را انجام ندهد، فعالیت‌ها احتمالا طبق معمول ادامه خواهد یافت.

اتحادیه اروپا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود همچنان به برجام پایبند است و از آمریکا خواسته بود در این توافق بماند.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید