اختصاصی صنعت نویس از دریافت وام مسکن

آخرین شرایط وام 160 میلیونی مسکن با نرخ 13درصد

وام 160 میلیونی خرید مسکن برای خانه اولی ها امکان تازه ای است که با سود نسبتا قابل قبول نسبت به سایر وام های موجود در نظر گرفته شده است، راهی مناسب برای خانه دار شدن زوج هایی است که توان پرداخت اقساط ماهانه بیش از دو میلیون را داشته باشند.
آخرین شرایط وام 160 میلیونی مسکن با نرخ 13درصد
به گزارش خبرنگار صنعت نویس، بانک مسکن هم اکنون دو راه براي استفاده افراد مختلف از تسهيلات برای خانه دار شدن در نظر گرفته است. 
قبل از هر چیز باید بدانید که سقف وام در تهران برای خانه اولی ها و هرکدام از زوجین 80میلیون تومان، شهرستان های بزرگ 60 میلیون تومان و شهرهای با جمعیت زیر دویست هزار نفر وام 40 میلیون تومانی تعلق خواهد گرفت.
 
اوراق حق تقدم
اوراق حق تقدم روشی است که از گذشته نیز در جریان بوده است با این تفاوت که همه می توانند از این اوراق استفاده کنند و محدودیتی برای استفاده از آن نیست. با این حال سقف استفاده از آن 60 میلیون تومان است. البته متقاضیان در کنار آن می توانند از 10 میلیون وام جعاله نیز استفاده کنند.
با توجه به نرخ تقریبی 80 هزار تومانی این اوراق به ازای هر 500 هزار تومان، برای استفاده از وام 60 میلیونی باید حدود 9 میلیون و 600 هزار تومان از وام خود را بر باد رفته بدانید.به گزارش صنعت نویس، این اوراق دارای نرخ بازپرداخت 17.5 درصد است که در مقابل نرخ 13درصد وام مسکن با سپرده گذاری قابل توجه است.
البته زوجینی که خانه ندارند و تاریخ عقد آنها اول فروردین سال 1385به بعد است می توانند جمعا از 100 میلیون تومان اوراق استفاده کنند.
 
وام با شیوه سپرده گذاری
شیوه جدیدی که بانک مسکن برای خانه اولی ها و افزایش قدرت خرید آنها در نظر گرفته است، ارایه وام به هرکدام از زوجین به میزان حداکثر 80 میلیون تومان است. این وام دارای نرخ بهره 13درصد است. شیوه دریافت آن نیز بدین شکل است که بانک مسکن به ازای حداقل 13.5 میلیون سپرده گذاری که کف آن نیز محسوب می شود به ازای هر شش ماه افتتاح حساب معادل رقم پس انداز را وام می دهد. بنا بر این رویه، پس از گذشت یک سال از سپرده‌گذاري معادل 80 میلیون وام ارایه می دهد. 
در ازای دریافت وام 80 میلیون تومان تسهیلات فرد باید ماهانه حدود یک میلیون و 100 هزار تومان و در ازای دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی متقاضی باید ماهانه و تا 12 سال حدود 825 هزار تومان اقساط پرداخت کند.
روش دیگر برای دریافت وام 80 میلیون تومانی برای خانه اولی ها به ازای حداقل سپرده‌گذاري، 13.5 میلیون تومان است که پس از گذشت سه سال از آن به متقاضی وام 80 میلیونی تعلق خواهد گرفت.
حال اگر بخواهیم وام 60 میلیونی با سپرده گذاری را با شیوه خرید اوراق حق تقدم مقایسه کنیم می بینیم که تا حدودی سپرده گذاری مقرون صرفه تر است. وام 60 میلیونی را از آن جهت انتخاب شده که هم خانه اولی ها و هم کسانی که قصد خرید مسکنی دیگر را دارند و تاکنون از وام مسکن استفاده نکرده اند، می توانند از آن بهر مند شوند، انتخاب شده است.
برای دریافت تسهیلات 60 میلیونی با شیوه سپرده گذاری نیاز به بلوکه شدن30 میلیون تومان از سرمایه متقاضی تا یک سال است.
اگر فرد بخواهد همین مبلغ را در بانک و یک ساله سرمایه گذاری کند، سودي معادل 18 درصد دريافت خواهد كرد. بنابراین هزینه فرصت سرمایه متقاضی طی یک سال حدود پنج میلیون 400 هزار تومان است. حال اگر به ازای 30 میلیون تومان بخواهد اوراق حق تقدم خریداری کند، باید چیزی حدود چهار میلیون و 800 هزار تومان از وام خود را نادیده گرفته و سود 17.5 درصد نیز باید برای آن بپردازد بنابراین در مقابل دریافت وام با حساب سپرده(که در آن وام کامل دریافت و دارای سود 13 درصد است) چندان مقرون به صرفه نیست. تنها عامل برتری این وام با دریافت اوراق حق تقدم، سرعت دریافت آن است.
درست است که با دریافت وام 160 میلیونی(80 میلیون زوج به علاوه 80 میلیون زوجه) باید اقساطی  دو میلیون 200 هزار تومان ماهانه پرداخت کرد ولی می توان گفت این مبلغ در مقابل کرایه و رهنی که بابت خانه هاي امروزي دریافت می کنند چندان زیاد نیست. ضمن این که متقاضی می تواند با افزایش آورده خود براي خريد مسكن، وام کمتری را دریافت و اقساط کمتری نیز با توجه به توان مالی خود تقبل کند.

افزودن نظر جدید