آخرین جزئیات از چهارمین روز سانحه سقوط

جستجو برای یافتن پیکرهای جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای ATR 72 شرکت آسمان در ارتفاع 4 هزار متری قله دنا در منطقه نوقل وارد چهارمین روز شد. امدادگران توانستند تا کنون 32 جسد را کشف کنند.
آخرین جزئیات از چهارمین روز سانحه سقوط

اعزام 2 اکیپ از اسکی‌بازان به منطقه سقوط هواپیما
12:57/ دو اکیپ از اسکی‌بازان زبده استان فارس به منطقه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج برای انتقال جانباختگان اعزام شدند.

پزشکی قانونی: اجساد حادثه سقوط هواپیما هنوز به دست ما نرسیده‌است
12:34/ مدیرکل مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه اجساد حادثه سقوط هواپیما هنوز به دست ما نرسیده است، از فراهم شدن تمام امکانات تشخیص هویت در یاسوج خبر داد.

مهرعلیزاده: تاکنون ۳۲پیکر حادثه هواپیما کشف شده است
12:25/ استاندار اصفهان گفت: 32 پیکر تاکنون یافته شده و نیروها آماده هستند که با طراحی لازم برای پایین آوردن پیکرها اقدام شود. مهرعلیزاده در ادامه افزود: برنامه ریزی ما مبنی بر این بود که بالگردها از صبح در منطقه حضور داشته باشند و پیکرهای یافته شده را منتقل کنند اما از صبح امکان پرواز نبوده و هوا در ارتفاعات مه، ابر و طوفان است. استاندار اصفهان با بیان اینکه در ستاد بحران طراحی کردیم که از طرف سی‌سخت یعنی پشت این قلل که کاملاً پوشیده در مه و ابر است دسترسی پیدا کنند، گفت: از سمت سی‌سخت مقداری مسیر هموارتر است، حدود 70 نفر دیگر از نیروهای کوهنورد را اعزام کرده‌ایم و جایگزین نیروهای دیشب می‌شوند. وی افزود: از موقعیتی که هواپیما سقوط کرده 200 متر فاصله است، نوک کوه‌ها بسیار تیز و شیب بسیار تندی است، علاوه بر این باد شدید می‌وزد و کار حتی برای کوهنوردان ماهر نیز بسیار مشکل است. مهرعلیزاده گفت: کوهنوردان به دنبال این هستند که پیکرها را حتی به صورت حمل شخصی بر پشت به صورت یک نفر یا دو نفر منتقل کنند.

تشریح علل و عوامل سقوط هواپیمای آسمان از زبان آخوندی
11:39/ یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون عمران با عباس آخوندی، گفت: در این جلسه مسائل مختلفی از جمله حادثه کشتی سانچی و سقوط هواپیمای آسمان به تفسیر صحبت شد و وزیر راه در خصوص دلایل سقوط هواپیما سخنانی ایراد کرد اما هرگونه اظهارنظر قطعی درباره دلایل سقوط را به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما موکول کرد. شهرام کوسه غراوی، نماینده مردم مینودشت با اشاره به توضیحات عباس آخوندی، گفت: ایشان در جلسه امروز صبح کمیسیون عمران درباره علل و عوامل سقوط هواپیما و حضور میدانی در منطقه که با مشارکت عوامل وزارت راه و شهرسازی، ارتش و سازمان‌های امدادی انجام گرفت، توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: وزیر راه از یافتن پیکر بیش از ۳۰ نفر از جان باختگان سقوط هواپیما خبر داد و ابراز امیدواری کرد بقیه پیکرها به زودی پیدا شده و انتقال یابد. این عضو کمیسیون عمران مجلس با رد شایعات مطرح شده درباره تماس تلفنی یا زنده ماندن زخمیان سقوط هواپیما، گفت: اینکه عده‌ای شایعه کردند بعد از سقوط هواپیما تماس‌هایی از سوی مسافران با خانواده‌هایشان گرفته شده و یا مسافران زخمی، زنده مانده و به دلیل سرمای کوهستان جان باخته‌اند اصلا با عقل جور در نمی‌آید چرا که هواپیما با سرعت ۴۰۰، ۵۰۰ کیلومتر در ساعت به دیواره کوه دنا برخورد کرده و علاوه بر تکه تکه شدن هواپیما، پیکر بسیاری از مسافران نیز چند تکه شده و از روی ظاهر اجساد شناسایی آنان ممکن نیست. کوسه غراوی در عین حال خواستار نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی در مسئولان شد و گفت: سقوط پرواز تهران ـ یاسوج به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد باید هر چه سریعتر توسط مسئولان توضیحاتی در خصوص جزئیات آن داده شود و ازجامعه به خاطر این حادثه عذرخواهی به عمل آید.

پیش بینی اوضاع جوی منطقه
11:32/ احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی محدوده هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج گفت: هم‌اکنون شاهد بارش خفیف برف و باران در ارتفاعات دنا هستیم. جنوب منطقه بارش نداشته اما از عرض‌های شمالی‌تر بارش هایی گزارش شده است. وی اظهار کرد: در ساعات آینده، این منطقه درگیر باران در پایین‌دست می‌شود و به دلیل کاهش دما در بالادست شاهد برف در ارتفاعات خواهیم بود. به گفته وی در منطقه دنا از نیمه امشب تا قبل از ظهر فردا (۳ اسفندماه) فعالیت سامانه بارشی افت می‌کند.

۱۱:29/ کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تعیین علت مرگ برای همه پیکرهای جانباختگان سانحه هوایی صورت می‌گیرد.

مدت زمان انتقال پیکرهای سانحه سقوط هواپیما
11:27/ امیرسرتیپ کیومرث حیدری از انتقال پیکرها به صورت کوله‌ای به دامنه کوه خبر داد و گفت: پیکرهای این عزیزان، قطعه‌قطعه شده‌اند و کار انتقال نیز تا 2 ساعت و نیم به طول می‌انجامد. امیر سرتیپ نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در مورد جزئیات انتقال پیکرها گفت: پیکرهایی که امکان انتقال آنها به صورت محمول و کوله‌ای وجود دارد توسط تکاوران ویژه امدادی در حال انتقال به سمت پایین است و تقریبا یک ساعت پیش این افراد به سمت منطقه عمومی سی سخت حرکت کردند و از آنجا این پیکرها به فرودگاه یاسوج منتقل می‌شود.

بهمن، بخش زیادی از هواپیمای آسمان را مدفون کرد
11:19/ مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با تسنیم، با بیان این‌که بارش برف و کولاک فرآیند جستجوی جعبه سیاه هواپیمای آسمان را دشوار کرده است، گفت: بهمن بخش زیادی از هواپیمای آسمان را مدفون کرد. محمدسعید شرفی اعلام کرد: درحال حاضر بارش برف و کولاک شدیدی بر این منطقه حاکم بوده که ادامه عملیات جستجو را برای نیروهای مستقر در محل به شدت دشوار کرده است. وی ادامه داد: نگرانی ما برای نیروهای امدادی حاضر در محل سانحه نیز وجود دارد چراکه سرمای به شدت سخت و شرایط جوی در منطقه وجود دارد که جان آن‌ها را نیز تهدید می کند

انتقال ۷ پیکر جان‌باخته سانحه سقوط هواپیمای آسمان
11:03/معاون عملیات زمینی ارتش در گفتگو با فارس، از انتقال ۷ پیکر از جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای ATR آسمان به سی سخت خبر داد و در عین‌حال ابراز امیدواری کرد تا سایر پیکرها با ایجاد شرایط مساعد به خانواده‌هایشان تحویل شوند.

هلال احمر: زمان انتقال پیکرها مشخص نیست
10:48/ معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به شرایط سخت جوی مشخص نیست چه زمانی می‌توان پیکرهای مسافران هواپیمای تهران- یاسوج را به پایین منتقل کرد. شاهین فتحی اظهار کرد: عملیات امروز را از سمت سی سخت آغاز کردیم و صبح امروز 80 نفر به سمت قله حرکت کردند و با توجه به شرایط جوی در ارتفاعات و بارندگی برف، در حال حاضر 40 نفر از این نیروها به سمت ارتفاعات حرکت کرده‌اند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات ادامه داد: باقی تیم‌ها که شب گذشته در ارتفاعات اسکان پیدا کرده‌ بودند در حال جمع آوری اجساد هستند و باید ببینیم شرایط اجازه می‌دهد که پیکرها را به پایین انتقال بدهیم یا خیر؟ وی با اشاره به وضعیت جوی منطقه سقوط هواپیما گفت: شرایط جوی منطقه خیلی خوب نیست و همین مسئله باعث شده که بالگردها نتوانند پرواز کنند از همین رو نمی توان گفت چه زمانی امکان انتقال پیکرها وجود دارد.

پیکر 2 مامور امنیت پرواز پیدا شد
10:44/ به گزارش رکنا، پیکر دو گارد امنیت پرواز در میان بقایای هواپیما پیدا شده است. از آنجایی که دو گارد امنیت پرواز در جلوی هواپیما نشسته بوده اند، میتوان نتیجه گرفت که هواپیما با دماغه به کوه برخورد نکرده است. برخورد هواپیما به نحوی بوده که پیکر مسافران جلوی هواپیما، سالم تر یافت شده است. با بررسی قطعات لاشه هواپیما و نحوه تغییر شکل سازه بدنه میتوان به نحوه برخورد هواپیما به کوه رسید و لحظات انتهایی پرواز٣٧٠٤ را نتیجه گیری کرد.

روش انتقال برخی از پیکرهای حادثه هواپیما
10:13/ محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: آمادگی برای انتقال پیکرهای جان‌باختگان وجود دارد. قرار است با یک طراحی این عزیزان را بیاورند. انتقال اجساد با بالگرد و به صورت کول کردن یا کوله‌پشتی در مورد برخی اجساد طراحی شده است.

آمادگی پلیس برای انتقال اجساد
10:00/ رئیس پلیس اصفهان گفت: برای انتقال اجساد از سمیرم به یاسوج آمادگی اسکورت داریم و تا اتمام عملیات ماموران در محل حضور دارند.

بارش برف در محل سقوط هواپیما
09:55/ رئیس اداره پایش هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با ایسنا، گفت: هم اکنون در محل سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج در سی سخت و ارتفاعات کوه دنا بارش برف، کولاک و باد شدید شروع شده است

اولین محموله از پیکرهای حادثه دیدگان در راه است
09:50/ فرمانده نیروی زمینی ارتش: تا ساعت 10:30 تا 11 امروز اولین محموله از پیکرهای حادثه دیدگان سقوط هواپیما تهران-یاسوج را به پزشکی قانونی تحویل می دهیم.

از کار افتادن موبایل امدادگران سانحه هواپیمای آسمان
09:46/ نماینده مردم دنا گفت: هنوز هیچ اطلاعات جدیدی از تعداد اجساد هواپیما که یافت شده‌اند نداریم چرا که موبایل امدادگران به دلیل سرمای شدید از کار افتاده است. غلام محمد زارعی ادامه داد: قرار بر این است که هر تیم 4 نفره حامل انتقال یک پیکر از سرنشینان باشد. وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی انتقال اجساد به پایان می‌رسد، اظهار داشت: مسیر جدیدی شناسایی شده که حداقل زمان صعود به نقطه سقوط 5 ساعت است اما برگشت از ان با توجه به شیب مسیر کمتر می‌شود. زارعی ادامه داد: به نظر می‌رسد کمتر از 10 ساعت دیگر به شرط اینکه شرایط جوی اجازه دهد اجساد منتقل خواهد شد. وی گفت: اجساد پراکنده نیستند و در یک نقطه متمرکز شده‌اند اما مشکل اصلی این است که یخ بسته‌اند. نماینده مردم دنا گفت: هنوز هیچ اطلاعات جدیدی از تعداد اجسادی که یافت شده‌اند نداریم چرا که موبایل امدادگران به دلیل سرمای شدید از کار افتاده است بنابراین باید بیسیم‌های ارتش فعال شود که اقدامات در حال انجام است. وی تاکید کرد: جعبعه سیاه هنوز پیدا نشده و در اولویت ما هم نیست در حال حاضر اولویت با انتقال اجساد است و بعد از این مرحله به سراغ جعبه سیاه خواهیم رفت.

آغاز بارش برف و باران در منطقه سقوط هواپیما
09:44/ کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با ایلنا، از آغاز بارش برف و باران در منطقه سقوط هواپیما خبرداد. محمد اصغری اظهار داشت: تا ساعتی دیگر بارش برف و باران در منطقه سقوط هواپیما آغاز می‌شود. با کاهش ارتفاع ابرها از ساعت 11 دیگر امکان پرواز بالگردها وجود ندارد و هوا تا روز جمعه نامساعد می‌شود. وی ادامه داد: هرچه زمان به جلوتر می‌رود هوا در منطقه تغییر و دیگر امکان استفاده از بالگرد نیست.

پیکر کشته‌ها زمینی منتقل می‌شود
09:30/ محمدی، معاون امداد و نجات هلال احمر لرستان گفت: امدادگران یاسوج، اراک، اصفهان و خرم آباد به صورت زمینی از گردنه کوه گل به سمت قله دنا اعزام شده اند تا اجساد را منتقل کنند. وی افزود: بارش برف در منطقه آغاز شده و امکان انتقال اجساد با بالگرد دیگر وجود ندارد. سعی می کنیم اجساد را به صورت زمینی منتقل کنیم.

حضور کوهنوردان در دمای منفی 30 درجه
09:15/ سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: کوهنوردان شب گذشته در دمای منفی 30 درجه حضور داشتند و برودت هوای امروز در ارتفاعات باعث کندی عملیات شده است. این شرایط ممکن باعث سرمازدگی تیم های امدادی شود که خطر آفرین است. در منطقه عملیات یک فروند بالگرد و ده آمبولانس به منظور پشتیبانی درمانی تیم های امدادی ani مستقر است

بالگردها نمی‌توانند به قله نزدیک شوند
09:00/ امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تلاش ناموفق نیروهای امدادی برای رسیدن به قله جهت انتقال اجساد سانحه سقوط، گفت: به دلیل محدودیت دید بالگرد نمیتواند به قله نزدیک شود.

وضعیت نامساعد جوی و ناپایداری در ارتفاعات دنا مانع از ادامه عملیات انتقال پیکرهای جان باختگان حادثه سقوط هواپیما شده است.

هوا از ساعت 10 نامساعد می شود
08:45/محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی نیز گفت: از ساعت 10 صبح امروز هوا نامساعد می شود و امکان استفاده از بالگرد نیست. با پائین آمدن ابرها، بارش در قله و ازتفاعات بالایی دنا آغاز و تا روز جمعه ادامه دارد.

کشف اجساد هواپیما سخت است
08:00/فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: از ساعت ۶ صبح ۸۰ امدادگر دیگر به صورت پیاده به محل کشف لاشه اعزام شدند. اجساد کشف شده را به پشت قله انتقال می دهیم تا در صورت امکان با بالگرد به پایین منتقل شود. شرایط جوی از امروز صبح نا مساعد است. لاشه هواپیما متلاشی شده و کار جمع آوری اجساد سخت است.

منبع:آخرین خبر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید