آثار موزه‌ لوور در راه ایران

برپایی نمایشگاه آثار موزه لوور در ایران، هشدار برای منطقه گردشگری دماوند، عملیات عمرانی در حریم کاخ گلستان از جمله خبرهای مهم حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش مهر، در این هفته نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری متعددی در حال برگزاری است فعالان گردشگری در حوزه تورهای ورودی این روزها بیشتردرحال سفر هستند آن‌ها یا در روزهای اخیر توانسته اند به نمایشگاه‌های گردشگری خارجی بروند و یا آماده حضور در نمایشگاه‌های دیگر گردشگری می‌شوند.

یکی از این برنامه ها، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری MESSE WIEN FERIEN ۲۰۱۷ شهر وین اتریش بود که با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور جهان از ۲۳ تا ۲۶ دی ماه ۱۳۹۵ برابر با ۱۲ تا ۱۵ ژانویه برگزار شد.

نمایشگاه دیگر حوزه گردشگری بین‌المللی در شهر اوترخت هلند از ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگزار شد و شهردار اوترخت، مقامات وزارت امور خارجه هلند، سفرا و دیپلمات‌های مقیم در مراسم افتتاحیه آن شرکت کردند این نمایشگاه تا ۲۶ دی ماه برابر با ۱۵ ژانویه ادامه داشت. ایران نیز قرار است که نمایشگاه گردشگری در بهمن ماه برگزار کند.

هتل‌ها در قالب چند برند خاص فعالیت کنند

رئیس سازمان میراث فرهنگی نشستی را با فعالان هتلداری برگزار کرد. در این نشست اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران به ارائه مسائل و مشکلات خود پرداختند، جمشید حمزه زاده رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران با اشاره به اینکه حدود ۲‌هزار هتل و هتل آپارتمان در کشور فعال است، ادامه داد: نرخ بالای عوارضی که از هتل‌ها دریافت می‌شود و فعالیت مراکز اقامتی غیر معتبر از جمله مشکلات عمده هتلداران برای جذب گردشگران داخلی است، در حوزه گردشگری خارجی استان‌های اصفهان، فارس، تهران و یزد با افزایش تقاضا مواجه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، چراغ راه جامعه هتلداران است، اما بازنگری و اعمال برخی ملاحظات در این آئین‌نامه، کمک بزرگی به حل مشکلات صنعت گردشگری می‌کند

سیادتان رئیس جامعه هتلداران استان فارس ادامه داد: براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور ما باید در سال ۱۴۰۴ میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشیم، این در حالی است که زیرساختهای کشور ما هنوز آماده این موضوع نیست و باید در این حوزه اقدامات جدی انجام شود، مهم‌ترین مشکل در شهرهای گردشگرپذیر، نبود هتل‌های ۴ و ۵ ستاره است، اگر هتل‌های استاندارد بیشتری در کشور وجود داشت ما امسال می‌توانستیم میزبان گردشگران خارجی بیشتری باشیم.

قانعی رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی نیز گفت: وجود اماکن اقامتی غیرمجاز در این استان یکی از مشکلات جدی ما در این حوزه است.

نمایش آثار تاریخی موزه لوور در ایران

در این هفته خبر رسید که قرار است که پیرو همین تفاهمنامه ها نمایشگاهی از آثار موزه لوور در ایران برپا شود. پیش از این نیز موزه ملی ایران دو نمایشگاه با عنوان «هنرصفوی» را در سال ۲۰۰۷ در موزه لوور و «امپراطوری هخامنشی» را در همان سال در پاریس برگزار کرده بود.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این باره به خبرنگار مهر گفت: موزه لوور قصد دارد  تعدادی از اشیای دوره های مختلف تاریخی را به ایران بیاورد. این موضوع یکی از بندهای تفاهمنامه ای است که بین موزه ملی ایران و موزه لوور امضا شده بود. هنوز زمان و جزئیات این نمایشگاه قطعی نشده است اما تصور می کنم که اواخر سال و یا اوایل سال آینده این نمایشگاه در ایران برپا شود.

وی گفت: مسئولان موزه لوور تعدادی شی را به ما نشان دادند و ما از بین آنها برای نمایش در ایران انتخاب کردیم. اول نمایشگاهی در ایران برپا می شود سپس آثاری را نیز برای نمایش از ایران می فرستیم. در این ارتباط مشکلی برای بیمه آثار نداریم چون موزه لوور قبول کرده که این هزینه ها را تامین کند.

درخواست برای توقف عملیات عمرانی در حریم کاخ گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران با ارسال نامه‌ای به شهردار منطقه ۱۲ خواستار توقف فوری هرگونه عملیات عمرانی در حریم پایگاه جهانی کاخ گلستان شد.

رجبعلی خسروآبادی گفت: ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند موجب مخدوش شدن منظر فرهنگی این آثار می‌شود و احتمال خروج آنها از فهرست میراث جهانی را افزایش می‌دهد، کاخ جهانی گلستان، تنها اثر ثبت جهانی شده پایتخت است که این روزها شاهد اجرای عملیات عمرانی در حریم آن هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران در این‌باره گفت: تصمیم‌گیری در خصوص تنها اثر ثبت شده جهانی در استان تهران منوط به اعلام نظر معاونت میراث فرهنگی کشور و  اداره کل پایگاه های جهانی است و استان تهران بر اساس ضوابط از ادامه فعالیت عمرانی در حریم کاخ  گلستان تا اعلام تصمیم نهایی جلوگیری خواهد کرد.

پس از اطلاع رسانی پیرامون  این ماجرا فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی گفت: ادامه عملیات عمرانی در حریم کاخ گلستان متوقف شده است و نیروهای یگان به صورت شبانه روزی در این محل مستقر هستند.

سردار رحمت‌الهی با اعلام این خبر افزود: ادامه عملیات عمرانی در محدوده حریم کاخ گلستان منوط به اعلام نظر معاونت میراث فرهنگی و اداره کل امور پایگاه‌ها است، چراکه این اثر ثبت جهانی شده و هرگونه ساخت‌وساز در اطراف آن باید براساس ضوابط  تعریف شده برای آثار جهانی انجام شود. براساس پیگیری‌هایی که شخصا انجام دادم به فرمانده یگان حفاظت استان تهران تاکید شد که نیروهای یگان به‌طور شبانه‌روزی در این محل مستقر باشند هرچند عملیات عمرانی در این محدوده متوقف شده است.

هشدار برای مهمترین منطقه طبیعتگردی ایران

درحالی که کوه دماوند یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای ثبت جهانی است یک فعال طبیعتگردی از فرسایش جبهه جنوبی دماوند خبر می دهد.

سهند عقدایی که تجربه برگزاری تورهای کوهنوردی را در داخل و خارج از کشور دارد، وضعیت تورهای طبیعتگردی و کوهنوردی دماوند را نامناسب خواند و در گفتگویی با خبرنگار مهر بیان کرد: فجایع اسف‌بار زیست محیطی در دامنه جنوبی کوه دماوند بسیار مشهود است. در این منطقه خارج از ظرفیت، کوهنورد وارد می‌شود و این اتفاقات دو آسیب را در پی دارد یکی اینکه خدمات گردشگری به ایرانی‌ها و خارجی‌ها مطلوب نیست و دیگر اینکه وضعیت موجود چهره زشتی از طبیعت کوه بر جای گذاشته است.

وی گفت: در اواخر هفته به خصوص در فصل صعود به کوه و در تابستان حدود ۵۰۰ تا هزار نفر کوهنورد در حوالی بارگاه سوم حضور پیدا کرده و ۵۰ قاطر روزی سه مرتبه وسایل و بارکوهنوردان را جابه جا می کنند. ما در این ایام شاهد تردد قاطران در دامنه جنوبی دماوند هستیم. آلودگی وسیع، حجم زباله به جای مانده از کوهنوردان به حدی زشت و زیاد است که گردشگران خارجی رغبتی به حضور در این مکان نمی بینند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید