«فودی لندفورت» ۴۰۰ میلیونی شاسی بلندداخلی یک میلیاردی می شود؟

زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: به تازگی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برای حفظ جایگاه خود به جای تامین نیاز مشتری و توجه به سهامداران با تعجیل اقدام به افتتاح خط تولید پادرا پلاس و معرفی اس یو وی سایپا کرد.

صنعت نويس: بازار؛ گروه خودرو: به تازگی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، خبر از یک اس یو وی بومی سازی شده داد. خبری که با انتشار تصاویر آن، نقدهای فراوانی را علیه این خودروساز به دنبال داشت؛ چراکه به گفته کارشناسان تصاویر متعلق به یک خودرو چینی به نام فودی لندفورت هست که تنها لوگو آن‌ تغییر یافته است.

بنابراین به دنبال معرفی این خودرو، تجربیات شکست محصولات چینی در این خودروساز را دوباره در اذهان یادآوری کرد. از سویی حجمه‌هایی نیز نسبت به شیوه تولید و قیمت‌گذاری این محصول به گوش می‌رسد که آینده روشنی را برای اس یو وی سایپا متصور نیست.

قیمت معقولانه خودرو، مانع ضرر و زیان
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه به تازگی یکی از خودروسازان محصول شاسی بلندی چینی با نام فودی لندفورت را معرفی کرد و سخن از جهش تولید و طراحی دارد در گفت و گو با بازار تاکید کرد: اگر این طرح‌ها با هدف شکستن تحریم‌ها انجام شده، راه به جای در صنعت نخواهد برد.

فربد زاوه با اشاره به اینکه گروه خودروسازی سایپا قصد دارد یک خودرو چینی در بازه قیمتی ۱۰ یا ۱۱ هزار دلاری را با نرخ حدود یک میلیارد تومان به بازار عرضه کند، گفت: طراحی و تولید خودرو اس یو وی مذکور، بیش از پنج سال گذشته و به لحاظ زمانی عمر مفید تولید آن به دلیل پیشرفت صنایع خودروسازی دنیا به اتمام رسیده است. هرچند که به نظر می‌رسد با این برنامه این خودروساز زمان عرضه محصول چندان اهمیتی نداشته باشد.

این کارشناس با اشاره به اینکه شوآف خبری در خصوص این محصول و حجم انتقادات وارد شده به گروه خودروسازی سایپا، ریشه در انتخاب وزیر صمت دارد، ادامه داد: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برای حفظ جایگاه خود به جای تامین نیاز مشتری و توجه به سهامداران با تعجیل اقدام به افتتاح خط تولید پادرا پلاس کرد. زیرا، این مدیر در تلاش هست که در نه ماه باقی مانده از عمر دولت فعلی به تنها چیزی که می‌اندیشد حفظ میز خود است.

زاوه با اشاره به این مساله که در جغرافیایی بازار خودرو ایران فودی لندفورت محصولی بی اهمیت است، افزود: مشتریان در بازار از روی محدود بودن انتخاب اقدام به خرید می‌کنند. هم اینک شایعاتی در خصوص قیمت یک میلیاردتومانی این خودرو شنیده می‌شود که اگر صحت داشته باشد، تجربه تلخ شکست تجاری سایپا در خصوص به خط کردن محصولات چینی در سال ۱۳۹۲ مجدد تکرار خواهد شد.

ساخت داخل فودی لندفورت باتوجه به تیراژ این محصول مقرون به صرفه نبوده و اگر چنین اقدامی صورت گیرد، منجربه زیان دهی و آسیب دیدن منابع مالی گروه خودروسازی سایپا ناشی از سومدیریت خواهد شد

وی با عنوان استقبال ضعیف از خودرو با توجه به قیمت مذکور، بیان کرد: براساس نرخ دلار و قیمت‌های روز این خودرو اس یو وی تازه وارد، باید در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قرار بگیرد، بنابراین می‌توان به صراحت گفت که لندفورت بیشتر از بازه قیمتی مذکور ارزش ندارد. زیرا مشخصات فنی ضعیفی دارد؛ چراکه فودی از ابتدا یک شرکت پرس کار بود و حدود یک دهه است که خودروساز شده است. از همین رو خودروهایی که تولید می‌کند نیز قابل قبول نیست. تصاویر نشان می‌دهد که رینگ‌های خودرو همان نسخه چینی بوده و احتمال ندارد که قطعات آن را ساخت داخل کرده باشند. ساخت داخل نیز باتوجه به تیراژ این محصول مقرون به صرفه نبوده و اگر چنین اقدامی صورت گیرد، منجربه زیان دهی و آسیب دیدن منابع مالی گروه خودروسازی سایپا ناشی از سومدیریت خواهد شد. بنابراین بهترین شیوه واردات سی کی دی برای تولید این محصول است.

زاوه با انتقاد از گزارشات ارزیابی در خصوص دو خودروساز بزرگ کشور عنوان کرد: اگر به گزارش‌های ارزیابی مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که ایران‌خودرو و سایپا مقام‌های نخست را دارند. از سویی فضای محدود در بازار خودرو سبب شده که یک دستگاه خودرو تویوتا لندکروزر با ۷ سال کارکرد، قیمت ۱۵۰ هزار دلاری داشته باشد. بنابراین مشتریان ناچار به خرید هر خودرو تولید شده خودروسازان می‌شوند.

وی با مطرح کردن عدم توانایی تولید خودرو اس یو وی در صنعت خودرو داخل کشور، اظهار داشت: اگر خودروسازان داخلی تمایل به تولید خودرو اس یو وی به معنای حقیقی برای آفرود دارند، ابتدا باید پیشرانه دو و نیم یا سه لیتری تنفس طبیعی برای آن تامین کنند. هرچند که چالش اصلی خودروسازان نبود پیشرانه است. پس از آن باید توجه داشت که گیربکس، ترانسفرکیس، اکسل، شاسی و پلت‌فرم برای تولید چنین خودروی در کشور وجود ندارد. از دیدگاه اقتصادی نیز تولید چنین محصولی اشتباه است. نباید فراموش کرد که خودروهای شاهین و K۱۳۲ یا هر محصول جدیدی تولید شوند، تورم کشور ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. زیرا این خودروسازان اقتصادی نیستند.

اگر خودروسازان داخلی تمایل به تولید خودرو اس یو وی به معنای حقیقی برای آفرود دارند، ابتدا باید پیشرانه دو و نیم یا سه لیتری تنفس طبیعی برای آن تامین کنند

عامل توسعه مشروط بر داخلی سازی پلت‌فرم
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروهای چینی در یک دهه گذشته پیشرفت چشمگیری در توسعه محصول و کیفیت داشته‌اند، بیان کرد: خودرو فودی که سایپا آن را معرفی کرده است از نظر تکنولوژی و طراحی متعلق به یک نسل گذشته صنعت خودروسازی چین است. این محصول نسبت به سایر خودروهای چینی امروزه که مهندسی و طراحی خوبی دارد، فاصله فراوانی دارد.

بابک صدرایی با عنوان این که اگر شرایط نرمال مانند سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ را در نظر بگیریم که با خودروسازان جهانی فعالیت و تعامل مناسبی داشتیم، تاکید کرد: محصول قابل قبولی را انتخاب نکردند، البته اگر این محصول با تمام ضعف‌هایش بتواند سبب توسعه سایپا مشروط بر داخلی سازی پلت‌فرم آن شود، قابل توجیه است. سایپا باید به دنبال داخلی سازی پلت‌فرم این خودرو متناسب با شرایط ایران برود که چندین محصول را براساس آن ارائه دهد. باید سیاست خارج شدن از مونتاژ را در پیش گرفته و داخلی سازی آن را پیش ببرند. اگر پلت‌فرم این محصول ایرانی شود باید به دنبال ساخت خودروهای پیکاپ، کراس اوور و اس یو وی باشند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی دسترسی چندانی به شرکت‌های خارجی وجود نداشته و محصولات ایران‌خودرو و سایپا نیز متعلق به چهار دهه پیش هستند، ادامه داد: معرفی و مونتاژ لندفورت می‌تواند اتفاق خوبی باشد. موتور این خودرو چینی و تکنولوژی آن مربوط به میتسوبیشی است. باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی، اگر بتواند آن را به قیمت معقول حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون برسانند، با استقبال مناسبی در بازار مواجه خواهد شد. مشروط بر توسعه پلت‌فرم، سایپا با این فرصت می‌تواند گامی به جلو بردارد. هرچند که نمی‌توان این محصول را در شرایط فعلی خودرو ملی قلمداد کرد، اما می تواند در آینده با همکاری تعامل قوی شرکت اصلی خودرو به یک اس یو وی ملی رسید.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید